Fisker överger planer på solid state-batteri
Fisker meddelar att de lägger ner utvecklingen av så kallade solid state-batterier. De är helt enkelt för krångliga att utveckla i nuläget.
Under de senaste åren har Fisker arbetat med att utveckla solid state-batterier, en batterityp som är säkrare och har högre energidensitet än litiumjonbatterier som är normen för elbilar i dag. Planen var att Fiskers sedanmodell EMotion som presenterades under bilsalongen i Las Vegas 2018 skulle innehålla den här nya sortens batteri. Sedan dess har modellen slopats och nu meddelar grundaren Henrik Fisker att även utvecklingen av solid state-batterier, fastfasbatteri, skrotas.
– Det är den typen av teknik där du känner att du är 90 procent där, nästan framme, när du inser att de sista tio procenten är mycket svårare än de första 90. Så vi har helt slopat utvecklingen av solid state-batterier i nuläget eftersom vi inte ser det kunna materialiseras, säger Henrik Fisker.
I nuläget fokuserar Fisker i stället på att färdigställa sin suv Fisker Ocean som använder sig av konventionella litiumjonbatterier. En modell som kommer kosta omkring 400 000 kronor och planeras ha produktionsstart senare i år. Samtidigt jobbar de på att utveckla en billigare modell men när den kan tänkas presenteras är i nuläget oklart.
Fisker är inte de enda som satsat på solid state-batterier då bland annat japanska regeringen och företag som QuantumScape satsar på detta. Men även Dysons numera slopade bilmodell skulle använda sig av denna teknik.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se