Fler biltillverkare drabbade av batteribrist
Northvolt, Tesla, CATL och några till bygger batterifabriker i Europa. Och det behövs. LG Chems batterifabrik i Polen har problem att hinna med vilket tvingat flera tillverkare att stoppa produktionen av elbilar.
Jaguar har under en längre period haft problem att få tillräckligt med batterier till sin efterfrågade elbil I-Pace. Och nu verkar Audi har samma bekymmer. Enligt uppgifter till branschtidningen Automotive News har Audi tvingats till ett fem dagar långt produktionsstopp i elbilsfabriken i Bryssel. Det är då modellen e-tron som drabbats.
Audi sålde 26 400 e-tron förra året och har inte bekräftat några prognoser för 2020. Bilen lanserades hösten 2018 och har också haft vissa barnsjukdomar. Förra året återkallades modellen på grund av risk för brand.
LÄS MER: Europeisk batteriproduktion på väg att ta sig förbi USA:s
Audi köper batterier från LG Chems stora batterifabrik i Polen. Enligt tyska tidningar planerar Audi att bygga 80 000 e-tron under 2020 vilket då gäller totalt för e-tron och e-tron Sportback, den nya elbilen som ska börja säljas i år. Även Jaguar köper batterier från det koreanska batteriföretagets anläggning i Polen.
Tidningen Manager Magazin uppger att även Mercedes har fått problem med sina batterileveranser från LG Chem vilket ska ha sänkt ambitionen att sälja 60 000 EQC under det här året. EQC är Mercedes elsuv och en direkt konkurrent till både e-tron och I-Pace. Enligt Manager Magazin har Mercedes tvingats sänka sin prognos på försäljningen av EQC med 50 procent på grund av batteriproblemet.
LÄS MER: Provkörning av Mercedes EQC 400 4Matic
LG Chem säljer batterier till flera biltillverkare. Förutom Mercedes, Audi och Jaguar finns Volvo, Renault och Volkswagen bland kunderna. Fabriken i Polen ska byggas ut och gå från dagens produktion på drygt 10 GWh till 70 GWh och LG Chem fick nyligen lån av EU som också gett myndigheter i Polen tillstånd att vara med och finansiera utbyggnaden.
2022 vill LG Chem nå full kapacitet på sin anläggning och kunna förse cirka en miljon elbilar med batterier.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se