Ford bekräftar för Teknikens Värld – Mustang Mach-E åtgärdas!
En uppdatering av Mustang Mach-E:s antisladdsystem är på gång. Detta efter att ADAC upprepat Teknikens Världs testresultat i älgtestet där Mach-E underkändes.
I Teknikens Världs första test av Ford Mustang Mach-E AWD Long Range, publicerat i nummer 22/2021, gick det åt skogen för Fords nya elbil – i alla fall sett till hur den presterade i vårt undanmanöverprov älgtestet. Den tunga fyrhjulsdrivna bilen med en verklig tjänstevikt på 2 270 kg uppträdde med kraftiga bakvagnskast redan i lägre hastigheter. Klassiskt och lika oroväckande sladdbenägen med andra ord.
Det blev snabbt tydligt för oss att antisladdsystemet inte alls arbetar tillräckligt för att ge den tunga bilen ett säkert beteende vid en panikmanöver. Den sammanfattande kommentaren rörande älgtestresultatet i Teknikens Värld 22/2021 var, och är, ytterst tydlig: ”Det här är långt ifrån ett godkänt beteende av en modern bil år 2021 och man behöver inte mer än titta på Hyundai Ioniq 5 och Tesla Model Y för att se hur långt efter Forden är.”
Tyska ADAC (Europas största bilägarorganisation med 21 miljoner medlemmar, enligt Wikipedia) har sedan vi utförde våra tester gjort liknande tester, med liknande resultat. Även i ADAC:s tester gick Mustang Mach-E överstyrt och det var tydligt även för dem att bilen i fråga var alldeles för sladdbenägen. Allt enligt deras artikel, publicerad den 11 november i år. Ford reagerade och meddelade att de genomför förändringar på antisladdsystemet.
Detta bekräftar nu Jay Ward som är Director, Product Communications, Ford of Europe, för Teknikens Värld.
– Jag kan bekräfta att vi har gjort förändringar på inställningarna av ESC (antisladdsystemet, reds. anm.) till Ford Mustang Mach-E, berättar Jay Ward.
När kommer dessa förändringar att nå produktion?
– Dessa förändringar är redan satta i produktion, berättar Jay Ward.
Hur kommer ni att agera mot kunder av redan sålda bilar?
– Förändringarna kommer att göras tillgängliga även till dessa bilar. Först genom att bilägarna får åka till sin återförsäljare och senare ska en OTA-uppdatering bli tillgänglig inom några månader, berättar Jay Ward.
Uppdateringen är ytterst välkommen, men vi blåser inte faran över förrän vi har testat den uppdaterade versionen. Exakt när det kan ske får vi återkomma till. Dels måste en bil göras tillgänglig, men vad värre är – vi behöver ha torr asfalt. Dessvärre en bristvara så här års. Men vi återkommer i fallet så snart vi vet något mer.
Uppdatering
– Vi kan nu bekräfta att åtgärden kommer att vara tillgänglig hos återförsäljarna från i början av december samt göras tillgänglig som en OTA-uppdatering i början av 2022, berättar Jay Ward för Teknikens Värld.
Vidare så står det nu klart att Teknikens Värld kommer att kunna testa samma Ford Mustang Mach-E som tidigare testades, fast i åtgärdat utförande, så snart bilen kommer tillbaka till Sverige och vädrets makter tillåter tester.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se