Ford E-Transit är här med 35 mil mellan laddningarna
Utbudet av helt eldrivna transportfordon utökas hela tiden. Nyaste tillskottet är Ford E-Transit.
Transportbilarnas transportbil – Ford Transit har en historia som började redan 1965 – har redan gått och blivit laddbar, men då handlar det om elmotor i kombination med förbränningsmotor som placerats i den mindre modellversion som kallas Transit Custom.
Nu är turen kommen till stora Transit, och förbränningsmotorn är helt väck. E-Transit heter denna helelektriska transportbil som enligt Ford är precis lika rymlig som en Transit med dieselmotor och bakhjulsdrift, det vill säga med lastvolym upp till 15,1 kubikmeter samt lastvikt på upp till 4,25 ton.
Ford E-Transit har en 269 hästkrafter och 430 newtonmeter stark elmotor som driver bakhjulen. Energilagringen hanteras av ett batteripaket på 67 kWh. Enligt WLTP-körcykeln räcker det till 35 mils körning, dock är räckviddssiffran ännu inte är certifierad till hundra procent. Utöver att driva bilen kan batteriet även agera 2,3 kW-strömkälla för att exempelvis driva elhandverktyg. 2,3 kW motsvarar vad ett traditionellt eluttag i hemmen ger (230 volt, 10 ampere).
Ombordladdaren hos E-Transit är på 11,3 kW vilket tillåter full laddning via så kallad växelströmsladdning (AC) på drygt åtta timmar. Vid snabbladdning, det vill säga likströmsladdning (DC), kan E-Transit hantera effekter på upp till 115 kW vilket tillåter laddning från 15 till 80 procent av batteriets kapacitet på dryga halvtimmen.
Ford E-Transit, som finns i 25 olika utföranden, kombinationer och storlekar, har olika körlägen där ett speciellt Eco-läge är framtaget för optimal energianvändning vid olastad körning eller vid motorvägskörning. I detta läge begränsas toppfart och acceleration, men även klimatanläggningens effekt. Det ska räcka till uppemot tio procent mer effektiv energianvändning.
Du som ropar ”En sån ska jag ha i jobbet i morgon!”. Tyvärr, du får vänta längre än så. Ford E-Transit ska börja levereras i Europa först under våren 2022, alltså runt 1,5 år innan du kan få lägga vantarna på en elektrisk Transit.
E-Transit är ganska ensam i sitt slag. Det finns en hel räcka olika elektriska transportbilar, vi skrev exempelvis i går om nya Renault Kangoo Z.E. och det finns även exempelvis Volkswagen e-Caddy och Volkswagen e-Transporter (båda skapade tillsammans med tyska ABT som i grunden är en trimfirma). E-Transits mest naturliga konkurrenter får Renault Master Z.E. och Mercedes eSprinter anses vara, men de båda kommer till korta vad gäller räckvidden. Master Z.E. kommer 12 mil per laddning och eSprinter 15 mil per laddning, en bra bit mindre än E-Transits 35 mil. Dock kommer Renault Master Z.E. inom kort med 35 mils räckvidd även den, då handlar det om en räckviddsförlängare i form av en bränslecell och tillhörande vätgastankar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se