Ford Explorer officiell – elbil med gener från Volkswagen
Ford ska bli mer amerikanskt. Men när den nya generationen elbilar presenteras byggs de på en plattform från Volkswagen, designen är gjord i Köln där bilarna också ska byggas. ”Vi ska tillbaka till våra rötter”, säger Fords designchef Thomas Morel.
Efter några tuffa år har Ford byggt om hela sin strategi för Europa. Det amerikanska arvet ska framhävas ännu mer och 2024 ska Ford ha totalt åtta modeller till försäljning, två modeller vardera i grupperna Wild Performance, Urban Escape, Active Adventure och Ultimate Outdoor.
Bland de åtta bilarna blandas förbränningsmotorer, Mustang och Mustang Mach–E bildar Wild Performance och Bronco finns i Ultimate Outdoor, men totalt fem nya modeller ska presenteras i år och nästa år.
För att hinna ifatt konkurrenterna i elbilsracet har Ford köpt in sig på Volkswagens MEB-plattform. Det är den som är grunden i nya Ford Explorer, en av två bilar i Active Adventure. Samma plattform ska användas för elversionen av Puma, som är en av två bilar i Urban Escape.
Att Ford valt det klassiska namnet Explorer för den nya elbilen betyder en rad viktiga designelement. Explorer har av tradition en hög front och en täckt c-stolpe som lutar framåt. Men en hög front och motorhuv är inte det allra bästa för en elbil som behöver lågt luftmotstånd. Fords designchef Thomas Morel förklarar hur man byggt för att komma runt det problemet:
– Det går att göra mycket med luftmotståndet utan att bygga en extremt låg front eller att leda luften i motorhuven som jag sett att några andra gör. Vi har nått våra mål för luftmotståndet genom att bygga en slät och följsam yta. För oss var det viktigt att bilen ser ut som en äkta Explorer.
– C-stolpen har vi lutat framåt men inte täckt. I stället är det linjer som föraren kan se igenom men som ger sken av en täckt stolpe. Det var viktigt för att bilen ska vara praktisk.
Thomas Morel vill inte att vi ska blanda ihop elbilen Explorer med den bil som säljs i USA.
– Vi har gjort en Explorer med en tvist, designad för Europa i Europa och den ska byggas i Europa.
Det finns ännu inget beslut om den här eldrivna Ford Explorern kommer att säljas i USA eller utanför Europa.
Även på sidorna har Ford valt att hålla Explorer ren från veck och kanter. Men dörrhandtagen är inte integrerade. Motorhuven är slät utan kanter och A-stolpen lutar relativt kraftigt. Hela kupén sitter långt bak på bilen som därmed har en lång motorhuv. Överhängen bak och fram är korta och bilen är totalt 4,46 meter lång, 12 centimeter kortare än en VW ID.4.
– Vi funderade såklart på det men integrerade handtag kan ställa till andra saker, på insidan, säger Thomas Morel.
Både fram och bak ramar lamporna och stötfångaren in området för registreringskylt och den något nedtonade logotypen Explorer samt, i fronten, Ford-märket.
På insidan är det lätt att känna igen detaljer från Ford Mustang Mach-E men även från VW-modellerna. Hela ljusplattan till vänster om ratten är identisk med den vi ser i VW:s bilar.
Bildskärmen i mittkonsolen kan ställas i olika vinklar och under skärmen finns ett utrymme där du kan förvara saker du vill låsa in. Ställ upp skärmen och du når utrymmet. När skärmen läggs ner igen stängs utrymmet och skärmen kan inte flyttas om bilen är låst, även om det är en manuell öppning.
Explorer har ingen head up-display men en mindre skärm framför ratten med den mest nödvändiga informationen. Växelspaken är verkligen en spak på ratten och inte, som i VW-bilarna, ett vred.
Ford har valt att bygga en mittkonsol i stället för ett öppet golv. Anledningen är att de vill skapa utrymmen för saker i stället för att låta dem ligga fritt. Utrymmet under armstödet mellan stolarna kan byggas om och rymmer totalt tre stora pet-flaskor, eller en dator eller en handväska. Ford planerar att sälja olika förvaringssystem till sin lilla ”garderob”.
Ovanpå instrumentpanelen finns en platt högtalare med en ljusslinga för interiörbelysning och Ford har monterat egna stolar där värme och massage, för föraren, är standard.
Den stora bildskärmen kan delas in i tre delar. Övre delen har ”knappar” som du kan konfigurera själv för att snabbt komma åt dem. Den större mittendelen används för bland annat pågående navigering. I botten finns fasta knappar för ljudsystemet och klimatanläggningen. De funktioner som används mest ska enligt Ford vara enkla att komma åt och lägger du armen på armstödet ska handen naturligt finnas vid den nedre delen. Ford har också plockat bort det lilla runda vredet på skärmen som vi sett tidigare.
Ford har inte, när det här skrivs och trycks, avslöjat några uppgifter om vare sig batteristorlek, laddningskapacitet eller räckvidd för Explorer. Men vi räknar med att prestandan ligger i närheten av det vi sett i främst Volkswagen ID.4.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se