Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Med Ford F-150 Lightning kan man smyga nästan ljudlöst i skogen.
Med Ford F-150 Lightning kan man smyga nästan ljudlöst i skogen.
Med Ford F-150 Lightning kan man smyga nästan ljudlöst i skogen.
Med Ford F-150 Lightning kan man smyga nästan ljudlöst i skogen. Foto: Ford

Ford F-150 Lightning – världens mest sålda pickup har blivit elbil

Världens mest sålda pickup, som också är en av världens absolut mest sålda bilar alla kategorier, finns nu i elektriskt utförande. Här är Ford F-150 Lightning med mellan 37 och 48 mils räckvidd.

Ford F-serie är en klassiker av oanade mått, den introducerades redan under senare delen av 1940-talet och blev ganska snabbt populär och älskad. Från början hette de olika versionerna F-1, F-2, F-3 och så vidare. Ju högre siffra desto större bil med högre last- och dragkapacitet.
Det var när andra generationen F-serie kom ett par år in på 1950-talet som modellbeteckningarna gick över till tre siffror i stället för en. F-100, F-250, F-350 och vidare upp i nomenklaturen.

Mest känd av alla F-seriemodeller är förstås F-150, men den dök inte upp förrän 1975, drygt ett par år in i livet på sjätte generationen F-serie. F-150 klev in som ett alternativ mellan F-100 och F-250, blev snabbt en storsäljare och klev raskt om F-100 som populäraste F-serien. F-150 blev dock instegsmodell först efter 1983 då F-100 plockades bort ur utbudet.

Ford F-150 Lightning får dra upp till 4 500 kilo och lasta drygt 9 00 kilo. Foto: Ford

F-150 har alltså levt ett lång och välmående liv, och har under årens lopp främst förknippats med V6- och V8-motorer, den ena kraftfullare än den andra. Men nu är det dags för F-150 att kliva in i en ny era, nämligen den elektriska. För i dag presenterar Ford elektriska pickupen F-150 Lightning.

Ford F-150 Lightning må till väldigt stora delar se ut som vanliga F-150 av fjortonde generation som introducerades förra året. Men tittar man på framför allt fronten bör man ana att det, i och med den tilltäppta grillen, rör sig om en elbil. Lysdiodraden framför huvkanten är även den exklusiv för denna elektriska F-150, och förstås även laddlucka på framskärmen.

En mobil kraftstation både på byggplatsen...
En mobil kraftstation både på byggplatsen...
En mobil kraftstation både på byggplatsen...
... och på campingturen.
... och på campingturen.
... och på campingturen.
1 AV 2
En mobil kraftstation både på byggplatsen...
Foto: Ford
2 AV 2
... och på campingturen.
Foto: Ford

Ford F-150 Lightning har dubbla elmotorer för fyrhjulsdrift, tillsammans utvecklar de 571 hästkrafter (420 kW) och 1 051 newtonmeter. Det gör denna version till starkaste F-150:an som någonsin lämnat Fords fabrik (finns förstås starkare eftermarknadsversioner).
0-97 km/h (0-60 mph) sägs gå på runt 4,5 sekunder (4,4 sekunder uppges på vissa ställen) om bilen är utrustad med det stora batteripaketet.
En något mer sansad drivlinevariant med dubbla elmotorer som tillsammans ger 432 hästkrafter (318 kW) och 1 051 newtonmeter är också aktuell.

Batteristorlekarna är inte kända, däremot räckvidderna som de kan erbjuda. Lilla batteriet sägs nå uppemot 37 mil per laddning medan det stora ska klara uppemot 48 mil. Siffrorna är baserade på amerikanska EPA-körcykeln som är ännu tuffare än WLTP-körcykeln, så sannolikt skulle räckviddssiffrorna enligt WLTP vara någon eller några mil högre.
Bakhjulsdrivna versioner kommer vid senare tillfälle, då eventuellt med ännu högre räckviddssiffror.

15,5-tums infotainmentskärm hämtad från Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford

Enligt Fords vd Jim Farley kan F-150 Lightning inte bara, via ”kraft-frunken”, driva elektriska verktyg på exempelvis en byggplats, utan den ska även kunna driva ett hushåll i upp till tre dagar. Det kan mycket väl stämma, om han bortser från smällkalla januaridagar i exempelvis Sverige då värmepumpar och annat går på högvarv.
F-150 Lightning kan leverera upp till 9,6 kW, alltså fyra gånger mer än ett traditionellt eluttag i hushållet klarar av (2,3 kW baserat på 230 V och 10 A). Dock är det uppdelat så att 2,4 kW erbjuds via uttaget i frunken och 7,2 kW via uttaget på flaket. I standardutförande klarar pickupen dock ”bara” totalt 2,4 kW.

https://youtu.be/Zxe352yOYyk

Frunken, alltså det utrymme under huven som normalt innehåller en V6- eller V8-motor, sväljer 400 liter med prylar som maximalt får väga 182 kilo.
Flaket är lika stort som på vanliga F-150, det vill säga 5,5 fot (knappt 170 cm). Hytten, som är av dubbeltyp (SuperCrew kallar Ford sin hytt), har plats för förare och fyra passagerare.

Ford F-150 Lightning kostar i USA från 39 974 dollar vilket motsvarar 331 500 kronor, plus eventuella skatter och avgifter (beroende på delstat) och utan elbilssubventioner. Maxar man sin F-150 Lightning går den loss på runt 90 000 dollar vilket betyder knappt 750 000 kronor.

F-150 Lightnings främsta konkurrenter kommer från Tesla och från GMC, nämligen Cybertruck och Hummer EV.