Ford Kuga PHEV-bränder försenar Escape-lansering
Ford hade planerat att visa mellanklassuven Escape med en laddhybriddrivlina i USA. Men efter bränderna som drabbat framför allt Ford Kuga i Europa skjuter Ford upp lanseringen till någon gång nästa år.
Ford har tvingats återkalla tusentals Ford Kuga med laddhybriddrivlina i Europa efter problem med bränder som kan uppstå när batteriet laddas. Enligt ursprungsplanen skulle Ford börja bygga USA-bilen Escape med samma drivlina i USA i våras men tvingades skjuta på byggstarten på grund av coronapandemin. Nytt startdatum för produktionen sattes till sommaren 2020 men nu tvingas Ford skjuta upp lansering och säljstart av Escape ytterligare minst ett halvår.
– Vi skjuter på produktionsstarten till nästa år och under tiden ska vi undersöka vad som hänt med Ford Kuga i Europa, säger talesmannen Mike Levine från Ford i USA.
– Ingen bil har ännu sålts i USA.
Under tiden laddhybriden sätts på hyllan bygger Fords fabrik i Louisville, Kentucky, bilar med bensinmotorer och hybrider utan laddmöjlighet.
Ford hade verkligen behövt ett tillskott i sitt modellprogram för suvar i USA då försäljningen minskat betydligt hittills i år.
TEST: Ford Kuga Plug-in Hybrid mot 11 andra laddhybrider
I Europa arbetar Ford febrilt med att hitta problemet i laddhybridversionen av Kuga – Kuga Plug-in Hybrid – som sålts. Enligt Fords talesman Jay Ward handlar det om problem med ventilationen av batteriet under laddning. Det har inträffat totalt sju bränder i Kuga-bilar vilket fått Ford att kalla tillbaka 20 500 sålda bilar.
Men risken är stor att det kommer att ta flera månader att hitta en lösning på problemet, vilket även stoppet i USA indikerar. Det kan handla om att Ford behöver en ny konstruktion av batteriets ventilation.
Laddhybridversioner är en stor del av Fords satsning på eldrivna bilar och det finns en omställningsbudget på cirka 120 miljarder kronor. Senare i år ska Ford lansera sin nya elbil Ford Mustang Mach-E som ska byggas i Mexiko.
Rekommendationerna till Fords kunder i Europa har varit att fortsätta att köra med laddhybriderna men inte ladda batteriet. Drivlinan fungerar då som en vanlig hybrid där batteriet kan laddas med rörelseenergi men inte med sladd.
Ford har förlängt garantin och erbjuder cirka 5 000 kronor i bensincheckar till sina kunder i Europa. I förlängningen kan problemet också betyda att Ford inte klarar EU:s stränga utsläppskrav och tvingas betala böter.
Dåligt grepp i vinter?
Här hittar du fästet igen!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se