Ford Mustang Mach-E – fyra snabba från provkörningen
Äntligen börjar Fords nya elbil Mustang Mach-E ta sig till Sverige och Oskar Krüger är ute och provkör den nu. Är den värd vår väntan?
För nästan ett och ett halvt år sedan presenterade Ford sin första moderna elbil Mustang Mach-E. Ett namn som väckte en del uppmärksamhet då den till skillnad från sin namne faktiskt är en suv. Trots att biltypen är helt annan så delar den en hel del designdrag med den klassiska sportbilen och receptet verkar hittills ha varit väldigt lyckat för att få mycket uppmärksamhet.
Hallå Oskar, till slut får du sitta bakom ratten på Mustang Mach-E. Vad är de första intrycken?
– Den känns lite klumpig med dålig runtomsikt, den är inte lika sportig som jag väntat mig. Invändigt känns det väldigt mycket Tesla men inte lika bra.
På papperet verkar den ha riktigt bra räckvidd, lever den upp till det i verkligheten?
– I såna här vinterförhållanden verkar den leverera ganska bra och vi har en räckvidd på cirka 40 mil.
Det pratas mycket om den som en Tesla Model Y-utmanare, hur står den sig i den jämförelsen?
– Den vill ju verkligen efterlikna Model Y både prismässigt och interiört. Jag har ännu inte kört Model Y, den Tesla-liknande skärmen är ett lyft men Mustang Mach-E känns lite för mycket gammal Ford.
Men till en av de mest intressanta sakerna att veta, när börjar de första bilarna levereras till kunder i Sverige?
– I nuläget säger de att bilarna ska börja rulla ut redan i juni. Mustang Mach-E känns som en stor uppryckning för Ford, nu är de lite mer på banan.
Hela provkörningsrapporten kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på teknikensvarld.se om du är Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se