Ford Mustang Mach-E grannens favorit
Hos vår västra granne är det elbilarna som dominerar, och bland elbilarna var det under maj månad Ford Mustang Mach-E som dominerade.
Förra månaden, maj 2021, registrerades 14 063 nya bilar i Norge, drygt 10 000 färre än i Sverige under samma period. Det finns fler skillnader mellan länderna än antalet registrerade bilar, exempelvis vilken typ av bilar som utgör majoriteten av siffrorna. I Norge hade de så kallade nollutsläppsbilarna (elbilarna) en marknadsandel under maj månad på hela 60,4 procent. Motsvarande siffra i Sverige under samma månad är 16,2 procent. I stället är det bensinbilarna som i maj var störst i Sverige med en andel om 33,7 procent, laddhybriderna stod för 22,8 procent och dieselbilarna för 16,7 procent. Sistnämnda var alltså endast en hårsmån från att bli omkörda av elbilarna.
Att en elbil skulle toppa registreringsstatistiken i Norge förra månaden var ingen överraskning, det brukar vara en elbil överst i listan. I april var det Volkswagen ID.4 som var ohotad etta och i mars Tesla Model 3. I februari var det dock hybriden och laddhybriden Toyota RAV4 som låg i topp.
När majregistreringarna räknats samman i vårt västra grannland stod det klart att Ford Mustang Mach-E var bilen som brädade konkurrenterna med 1 384 exemplar, en marknadsandel på 9,8 procent, och klart före tvåan Toyota RAV4 som nådde 853 registreringar. Skoda Enyaq iV var nästan hack i häl på Toyotan.
Just Ford Mustang Mach-E och Skoda Enyaq iV har vi nyligen låtit gå en match mot varandra, missa inte den duellen.
Maj var första hela registreringsmånaden för elbilen Ford Mustang Mach-E i Norge. Om modellen lyckas försvara sin topposition även under juni får vi se om knappt en månad.
I Sverige registrerades noll exemplar av Mustang Mach-E. Att det är sådan skillnad mellan de båda länderna beror på att Norge fick ta del av modellen långt före Sverige, Norge är ju elbilslandet nummer ett och ofta det land som elbilstillverkarna satsar lite extra på.
I tabellerna nedan ser du skillnaderna mellan de tio mest registrerade bilmodellerna i Norge respektive Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se