Ford Transit och Tourneo laddhybrid officiella
Klassisk Ford-lastare kommer med modern teknik. Nu är skåpbilen Transit och folkfraktaren Tourneo som laddhybrid officiell.
Ford Transit som modell har hängt med sedan 1965. Dagens generation kom 2013, uppdaterades 2017 och presenteras nu med laddhybridteknik. Äntligen, kanske du säger som hänger här på teknikensvarld.se. Sommaren 2017 bekräftades att bilen skulle få tekniken och på det rullade en testflotta på 20 bilar i London i händerna på såväl polisväsende, gasbolag som flygplatser.
Det är mellanmodellen Transit Custom, och syskonversionen för persontransport Tourneo Custom, som nu får drivlinan med en batterikapacitet på 13,6 kWh som ger räckvidd på 5,6 mil. Förbränningsmotorn utgörs av Fords trecylindriga EcoBoost-bensinare på en liter och tillsammans ger kraftpaketen Transit Custom en räckvidd på över 50 mil. Siffror är enligt den gamla NEDC-cykeln. Väljer vi den tuffare WLTP-cykeln lyder räckvidden på el 4,17 mil.
LÄS MER: Mercedes EQV officiell
Räckvidden på el för Tourneo Custom är 5,3 mil enligt NEDC-cyklen och 4,04 mil enligt WLTP-cyklen.
Effekt- och vridmomentsiffrorna för elmotorn 126 hästkrafter respektive 355 newtonmeter. Förbränningsmotorn benämns som en räckviddsförlängare och något hästkraftsantal nämns inte, dock en förbrukning på 0,27 l/mil. Motorn finns på annat håll med effektuttag på mellan 100 och 140 hästkrafter.
Transit Custom i laddhybridutförande lastar 1 130 kg. Siffrorna hos den svenska generalagenten gör gällande att ”vanliga” Transit Custom (kort axelavstånd och låg kaross, de enda som får laddhybridtekniken i detta skede) lastar upp till 1 508 kg. Lastvolymen på sex kubikmeter är dock intakt.
Laddhybriderna kommer med en batterigaranti på åtta år eller 16 000 mil. Från våren 2020 erbjudes bilarna med så kallad Geofencingteknik som per automatik skiftar till eldrift när bilen beträder miljözoner som så kräver.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se