Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Ford släpper rallyversion av elbilen Mustang Mach-E.Ford släpper rallyversion av elbilen Mustang Mach-E.Ford släpper rallyversion av elbilen Mustang Mach-E.
1 AV 2
Den är duglig i terrängen på fler sätt än att bara hoppa över ojämnheter
2 AV 2
Ford släpper rallyversion av elbilen Mustang Mach-E.
Foto: Ford

Ford visar upp rallyversion av Mustang Mach-E

Ford presenterar Mustang Mach-E Rally, vilket är precis som det låter: en rallyversion av Mustang Mach-E. I praktiken är det en trimmad variant av GT-drivlinan med lite högre markfrigång, bland annat.

Ford Mustang Mach-E Rally är den amerikanska tillverkarens senaste tillskott i elbilsportföljen. Det är också första eldrivna rallymodellen från märket. Modellen har en samma drivlina som Mustang Mach-E GT vilket innebär två motorer och effekt på 487 hästkrafter (358 kW), och vridmoment på 880 Nm. Batteriet är på 91 kilowattimmar netto, vilket också är samma som hos vanliga GT-versionen av Mach-E.

– För bara ett år sedan var detta bara en idé, och det du ser i dag är ett bevis på passionen och den intensiva kreativiteten hos vårt Model e-team. Vi har alltid utforskat nya områden av prestanda, och kombinationen av en rallytrimmad fjädring, dubbelmotorisk elektrisk drivlina och elak stil gör Mustang Mach-E Rally till en annan typ av prestandafordon som kommer att upphetsa kunder som jagar sitt nästa äventyr, säger Donna Dickson, chefsingenjör för Mustang Mach-E.

Det ska skvätta grus när man kör rally.Det ska skvätta grus när man kör rally.Det ska skvätta grus när man kör rally.
Rally-bak.Rally-bak.Rally-bak.
1 AV 3
Det ska skvätta grus när man kör rally.
Foto: Ford
2 AV 3
Foto: Ford
3 AV 3
Rally-bak.
Foto: Ford

Fjädringen har höjts med 20 millimeter, bilen har i övrigt MagneRide-stötdämpare, 385 millieters bromsskivor på framhjulen och glansvita 19-tumsfälgar. Däckdimensionerna är 235/55 R19 och standarddäcken är Michelin CrossClimate2 som ska ge mer grepp än GT. Eftersom bilen är avsedd för grus och terräng har underredet fått extraskydd. Teknikmässigt har modellen försetts med ett RallySport-körläge som helt enkelt ska underlätta körning på grus.

Försäljningen av Mustang Mach-E Rally ska påbörjas under nästa år, men om den kommer till Sverige eller vad den ska kosta framgår inte än.