Fördomar och fakta om elbilar
Hur svårt är det egentligen att leva med en elbil? Enligt en undersökning som gjorts på uppdrag på Circle K är det inte så krångligt som man kan tro.
Elbil, kan det vara något? På många sätt tycks de vara en vattendelare, antingen är man entusiastisk anhängare till elbilar, eller så när man ett glödande förakt mot dem. Åtminstone verkar det så om man får tro debatten i kommentarsfält och på sociala medier.
Ibland ventileras välunderbyggda åsikter, ibland handlar det om ogrundade fördomar, oavsett läger. Särskilt det där med fördomar vill bränslebolaget Circle K slå hål på och har därför bett Kantar Sifos webbpanel att svara på vad de tycker om elbilar. Allt förstås för att väcka lite uppmärksamhet för sina egna snabbladdare.
Enligt undersökningen är många av de argument som talar emot elbilar ogrundade, när man frågar de som gjort slag i saken och skaffat sig en elbil. Ett av de vanligaste är att det skulle vara ont om laddningsmöjligheter längs vägarna. Enligt Circle K skulle 44 procent av de tillfrågade inte skaffa en elbil på grund av just detta. Elbilsägarna själva tycker att detta är en mindre sak, 35 procent uppger att de ser det som ett problem.
En annan faktor är den minskande räckvidden i kyla. Här upplever 28 procent detta som ett huvudargument till att inte skaffa elbil. Av elbilsägarna är det 47 procent som inte upplever det som något problem.
Bland de tillfrågade är elbilens lägre klimatpåverkan det viktigaste argumentet till varför man skulle skaffa elbil, medan 75 procent av de som redan har en elbil sätter samma faktor högst. Bland spekulanterna är lägre drivmedelskostnad viktigt för hälften av dem, medan 80 procent av ägarna håller samma fenomen högt.
Sedan finns det förstås frågor som undersökningen inte svarar på, där man får gissa att de som redan äger en elbil i dag också kan ha haft andra ingångsvärden än de som inte gör det. Det kan handla om allt från vad man har för resvanor, var man bor och vilka möjligheter man har att ladda hemma – det sista är särskilt intressant, eftersom 29 procent av de som kör en bil med traditionell drivlina uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil, medan bara 12 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem. Kan det bero på olika förutsättningar från början?
Resultat av undersökningen
Elbilar är dyrare att köpa än fossildrivna alternativ
• 58 procent av de som kör en bil med traditionell motor uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil.
• 59 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem/stort problem.
• 12 procent av elbilsägarna uppger detta som inget/litet problem.
Oro över tillgången på laddning längs vägarna och att behöva ändra körmönster jämfört med fossildrivna bilar
• 44 procent av de som kör en bil med traditionell motor uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil.
• 35 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem/stort problem.
• 36 procent av elbilsägarna uppger att detta som inget/litet problem.
Kan inte ladda hemma
• 29 procent av de som kör en bil med traditionell motor uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil.
• 12 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem/stort problem.
• 74 procent av elbilsägarna uppger detta som inget/litet problem.
Elbilar fungerar dåligt i kyla
• 28 procent av de som kör en bil med traditionell motor uppger detta som ett huvudargument mot att byta till elbil.
• 22 procent av elbilsägarna uppger att detta är ett problem/stort problem.
• 47 procent av elbilsägarna uppger detta som inget/litet problem.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se