Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Förslag: Laddhybrid-bonus ska bort

Regeringen har skickat ut ett förslag om halvering av laddhybridbonusen på remiss. Enigt förslaget ska laddhybridbonusen nästan försvinna nästa år.

Minskningen ska ske i två steg. Från och med 1 juli sker den första nedtrappningen, i princip en halvering av bonusen. Vid årsskiftet föreslås en ännu kraftigare minskning, som i princip gör bonusen betydelselös för laddhybrider. 

Så här ska bonusen-nedtrappningen se ut: Vid halvårsskiftet ska bonus bara utgå till bilar som släpper ut mindre än 50 gram. I dag är gränsen 60 gram. Högstabeloppet mer än halveras, från 45 000 kronor till 20 000 kronor. Minsta belopp ändras från 10 000 kronor till 5 000 kronor. 

Det betyder att en laddhybrid som mest får 20 000 kronor, och att för varje gram den släpper ut minskas bonusen med 300 kronor. En Volvo V60 Recharge som släpper ut från 18 gram enligt WLTP-uträkningen skulle få 14 600 kronor i bonus.

Men den lägre bonusnivån blir bara tillfällig. Vid årsskiftet föreslås högsta bonus för en laddhybrid bli 10 000 kronor, och gränsen för bonusutbetalning sätts till 30 gram. Volvo V60 Recharge skulle då få en bonus på 3 000 kronor.

Även renodlade elbilar berörs. Enligt förslaget ska elbilsbonusen som i dag är 70 000 kronor minskas till 50 000 kronor vid helårsskiftet. Ett pristak införs redan 1 juli 2022. Bara bilar som kostar mindre än 700 000 kronor omfattas av bonussystemet. 

Blir förslaget verklighet innebär det att laddhybrider i princip blir utan subvention medan elbilar fortfarande omfattas av en subvention av en storlek som har betydelse. Beslutade skärpningar av malusskatterna kommer också att driva marknaden mot fortsatt elektrifiering.

– Bonusen för laddhybrider blir så liten efter årsskiftet at den kommer att sakna ekonomisk betydelse. Den finns kvar bara för att kommuner och andra uppköpare ska kunna hävda att de köper bonusberättigade bilar, säger Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor AB.