Första bilden på Daimlers och Geelys nya Smart
Volvo Cars ägare Geely köpte 50 procent av Daimlers bilmärke Smart.
Planen var att tillsammans med Daimler bygga ett nytt elbilsmärke.
Här är den första bilden på det gemensamma projektet: en suv som ska börja byggas i Kina nästa år.
Efter att Geely köpte Volvo Cars från Ford för över tio år sedan har det kinesiska företaget fortsatt att expandera och investera. Ett av många projekt var att rädda nedläggningshotade Smart som låg illa till när Ola Källenius tog över som vd för Daimler-Mercedes.
Geely köpte halva Smart och sjösatte planerna på en ny liten elbil tillsammans med Daimler. Nu har Daimler och Geely släppt en första liten bild på bilen som väntas debutera på bilsalongen i München i september.
Daimlers designchef Gorden Wagener påpekar att Daimler och Geely tagit chansen att bygga ett nytt Smart från grunden. Enligt Wagener har Smart växt upp och gått från att vara litet och busigt till ungt, coolt och sexigt.
Byggs på samma plattform som Volvo
Den nya Smart-bilen är lite över fyra meter lång vilket är cirka 1,5 gånger så lång som gamla Smart Fortwo och nästan lika lång som Mercedes eldrivna suv EQA.
Smart får modern teknik för att vara uppkopplad och alla dagens assistanssystem. Innerutrymmena väntas bli större än i EQA då Smart bygger på en elbilsplattform och inte, som EQA, på en plattform avsedd för förbränningsmotorer.
Det blir Geely som ska bygga den nya bilen och det blir då i företagets fabrik i Xian. Fabriken har en kapacitet på 150 000 bilar per år. Smart ska använda den av Geely utvecklade elbilsplattformen SEA, samma plattform som Volvo Cars och Lynk & Cos nya elbilar ska byggas på. Plattformen i sig klarar en batteristorlek för räckvidd upp till 70 mil och snabbladdning med hjälp av 800-voltsteknik.
Smartbilen kommer inte att ha en så lång räckvidd men den väntas bli bra mycket bättre än dagens Smart EQ.
Försäljningen av nya Smart ska börja nästa år. Daimler har sålt den gamla Smartfabriken i franska Hambach till oljejätten Ineos. Ineos i sin tur ska använda fabriken till att bygga suven Grenadier, en konkurrent till Land Rover Defender.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se