Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.
Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.
1 AV 2
Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.
Foto: BMW
2 AV 2
Nu kan presidenter och kungligheter åka eldrivet och samtidigt vara skyddade. Nya BMW i7 Protection ska klara alla attacker.
Foto: BMW

Första eldrivna skyddsbilen – BMW i7 ska klara allt

Behovet av så kallade skyddsbilar är tyvärr stort.

Nu lanserar BMW en helt ny skyddsbil byggd på deras 7-serie. Även elbilen i7 byggs med skyddsklassningen VR9 och blir därmed världens första eldrivna skyddsbil.

BMW 7-serie Protection ska visas upp på bilsalongen i München i september. Bredvid står då även i7 Protection, världens första eldrivna skyddsbil.

Båda bilarna byggs enligt kraven i klassificeringen VR9. Det betyder att bilen klarar att motstå kulor av kaliber 7,62x51, alltså .308 på älgjägarspråk.

Armeringen och den ökade vikten gör att energiförbrukningen på i7 Protection mäts till cirka 3,0 kWh per mil. Bilen är fyrhjulsdriven och hela grundkonstruktionen är gjord i armerat stål. Dessutom har golvet och taket armerats och specialglas används till rutorna.

1 AV 4
Foto: BMW
2 AV 4
Foto: BMW
3 AV 4
Foto: BMW
4 AV 4
Foto: BMW

Kraven enligt VR9 betyder också att hela bilen testats och inte bara de material som använts. De som vill kan beställa skydd enligt det högre kravet VPAM 10.

Till att börja med ska BMW erbjuda de två skyddsbilarna exklusivt för Europa. 

Tidigare har BMW visat en konceptbil med vätgastank och bränslecell för att förse elmotorerna med energi. BMW Concept iX5 Hydrogen Protection klararde kraven enligt skyddsnivån VR6.

Erbjuder förarkurser

BMW har byggt skyddsbilar i 45 år och redan när 7-serien utvecklades fanns skyddsbilarna med som en kommande variant. Enligt BMW är det en stor fördel jämfört med att i efterhand byggs om en bil för maximalt skydd.

Bland annat har 7-serie Protection en självlagande bränsletank som ska klara att bli träffad av en kula utan att bensin rinner ur tanken.

BMW erbjuder också speciella förarkurser för de som ska köra skyddsbilarna.

i7 Protection får samma drivlina som i7 M70 xDrive, det vill säga två elmotorer som tillsammans levererar 544 hästkrafter och 745 Nm. 0-100 km/h körs på nio sekunder och toppfarten är 160 km/h.

1 AV 4
Foto: BMW
2 AV 4
Foto: BMW
3 AV 4
Foto: BMW
4 AV 4
Foto: BMW

7-serie Protection har en V8-motor på 4,4 liter som levererar 530 hästkrafter och 750 Nm. Mildhybridmotorn skickar i väg bilen 0-100 km/h på 6,6 sekunder och toppfarten är 210 km/h.

Båda bilarna har fyrhjulsstyrning, även det för första gången i en skyddsbil. Att även bakhjulen kan styra gör bilen smidigare i trånga utrymmen.

En känslig del på en bil är hjulen och däcken. BMW-bilarna har 20-tumshjul med däck från Michelin. Däcken innehåller mycket luft och är bredare vilket ska ge bättre komfort och bättre fäste i asfalten. Däcken ska klara att köras i en hastighet av 80 km/h även om de helt tappat lufttrycket.