Första Supercharger V3-laddstolparna i Sverige öppnar i dag
Tio månader efter första europeiska Supercharger V3-stationen är det dags för Sverige att få ta del av de snabbare laddstolparna.
Det är laddstationen i Bredden i Upplands Väsby längs E4 norr om Stockholm som får Sveriges första Supercharger V3-laddstolpar. De är åtta till antalet och kompletterar de redan sex befintliga stolpar av äldre standard som finns på den så kallade Supercharger-stationen.
Nästa vecka ska ytterligare åtta Supercharger V3-laddstolpar invigas, denna gång längs E45 i Sveg.
De nya Supercharger V3-laddarna har en laddeffekt på upp till 250 kW (kilowatt). Det är ungefär dubbelt så högt effekt i jämförelse med de V2-generationens laddare. Dessutom är nya generationens Supercharger-laddstolpar smartare än tidigare. V2:orna delade på toppeffekten parvis medan V3:orna med smart styrning alltid ligger mot högsta möjliga laddeffekt sett över tid. Det ska möjliggöra energitankning för tolv mils körning i en Tesla Model 3 på bara fem minuter. I teorin betyder det att 75 kWh-batteriet i en Model 3 Long Range kan laddas från tomt till fullt på drygt 22 minuter.
TEST: Tesla Model 3 mot Polestar 2
TEST: Tesla Model S mot Porsche Taycan
De nya Supercharger V3-laddarna är utrustade med CCS-kontakter, den typ som är standard på Model 3 och sedan maj 2019 även på Model S och Model X. Äldre modellversioner av de båda sistnämnda kan utrustas med adapter och uppgradering av bilen för att kunna hantera CCS-standarden och därmed ladda på V3-laddarna.
TEST: Tesla Model X mot Audi e-tron
I dag finns över 530 Supercharger-laddstationer fördelade över hela Europa. För drygt sju år sedan fanns det ingen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se