Första Volvo-taxin rullar nu i London
Den må se ut som taxibilar oftast har gjort i London men nu finns en ny version med Volvo-teknik. Första exemplaret har nu levererats.
Nu har den första London-taxin av modell TX eCity levererats till sin åkare. En bil med nygammal uppsyn men med modernt inre. Ja, modernt svensk, rent av.
Första föraren ut blir David Harris, med förflutet som tennisspelare, som har kört taxi i 21 år och räknar med att spara mellan 500 och 600 pund (ungefär 5 600 och 6 700 kronor) per månad genom att skifta från dieseldrift till eldrift med assistans av en 1,5-liters Volvo-motor. Vid offentliggörandet av modellen menade tillverkaren London EV Company (LEVC) att en genomsnittlig förare skulle kunna kapa 100 pund i veckan i och genom att byta till den nya modellen.
Men det handlar inte bara om att strypa bränslekostnaderna. Serviceintervallet är mer än fördubblat, från 1 900 till 4 000 mil. Den går dessutom snabbare att serva. Den är dock dyrare att leasa än sin dieselmotsvarighet, 177 mot 167 pund (motsvarande cirka 1 980 respektive 1 870 kronor) i veckan. Att köpa bilen kostar 55 599 mot 45 945 pund, vilket blir 623 400 respektive 515 17o omräknat i svenska kronor.
En ny svensk studie, gjord av Sustainable Innovation, KTH, Taxi Stockholm och Vattenfall, pekar även den ut de ekonomiska fördelarna med eldrivna taxibilar.
Att David inte har tillgång till någon laddstolpe hemma på gatan bekymrar honom inte då flygplatsen Heathrow erbjuder flera snabbladdare, en plats han besöker ofta. Ekonomiperspektivet är en av två huvudanledningar till att han ser fram emot sin ny bil, den andra är få se kundernas reaktion, han är övertygad att de kommer att gilla bilen.
Den nya taxin har varit en följetong här på teknikensvarld.se, det hela började med spionbilder från Tyskland i januari 2017 som visade en mystisk Volvo XC90 som agerade testmula för taxin. Båda märkena ingår i den kinesiska Geely-koncernen.
Under de kommande månaderna kommer ett hundratal exemeplar av den nya taximodellen att rulla ut på Londons gator.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se