Framtiden för Cupra – tre nya modeller
Cupra siktar på att öka sin försäljning rejält till 2025 och ska nå dit med nya modeller. Nu visar de därför upp tre helt nya Cupra-modeller. Både elbil och laddhybrid.
Sedan Cupra knoppades av från Seat för några år sedan fick de till en början klara sig med smulor i form av märkesanpassade versioner av både Leon och Ateca. Men med Formentor fick de sin första egna modell och den har sedan följts av Volkswagen ID.3-kusinen Born.
Cupra meddelar nu att de siktar in sig på att sälja 500 000 bilar per år från och med 2025. Något som kräver att de men än tredubblar dagens volymer då deras mål för 2022 ligger på 160 000 bilar. För att nå målen lägger man fokus på att bredda modellutbudet, bygga ut försäljningsnätverket och nya marknader.
Därför ska det nuvarande utbudet av Formentor, Born, Leon och Ateca få sällskap innan 2025. Först ut blir den helt eldrivna suven Tavascan som visades som konceptbil 2019 och enligt Cupra ska den ”vara trogen konceptet”. Den är planerad till 2024 och får samtidigt sällskap av Terramar, en suv som kommer med både förbrännings- och laddhybriddrivlina. Den blir även Cupras sista modell att utrustas med förbränningsmotor.
Terramar ska tillverkas vid Volkswagens fabrik i Gyor, Ungern, jämsides Audi Q3 som den även kommer konkurrera med då de är i samma storleksklass. Terramar mäter 450 centimeter på längden och placerar sig emellan exempelvis Seat Ateca och Tarraco. Enligt Cupra ska laddhybridversionen ha en elräckvidd på omkring tio mil.
Den tredje modellen lanseras 2025 och blir en mindre halvkombi vid namn UrbanRebel. En framhjulsdriven helt eldriven bil som bygger på en kortad version av Volkswagens MEB-plattform. Troligen blir den ett syskon till Volkswagens kommande modell som placerar sig under ID.3, kanske får VW-versionen namnet ID.2.
UrbanRebel mäter 403 centimeter på längden och har en elmotor på 225 hästar, 166 kW, något som ska få bilen att klara 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Enligt Cupra har den en räckvidd på som mest 440 kilometer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se