Fyra elbolag i Polen vill bygga egen elbil
Fyra polska elbolag vill gå ihop för att börja bygga elbilar. Målsättningen är att redan 2023 bygga 100 000 elbilar som ska gå under namnet Izera. Företagen har tagit hjälp av Torino Design för att hitta rätt design på bilen.
Det polska företaget ElectroMobility Poland, med vd Piotr Zaremba, har avslöjat att företaget, som ägs av fyra olika energibolag i Polen, vill börja bygga elbilar och snabbt, redan 2023, nå en produktion på 100 000 bilar per år.
Enligt tyska tidningen Deutsche Welle har det polska företaget varit i kontakt med Volkswagen för att köpa deras elbilsplattform MEB, som används till hela ID-familjen. ElectroMobility Polen har också fört samtal med Toyota och Hyundai om köp av plattform.
Italienska designfirman Torino Design har arbetat med två prototyper, en halvkombi i mellanstorlek och en suv i samma storleksklass. De två konceptbilarna visades i somras för Zarembo, den polske miljöministern Michal Kurtyka och Torino Designs chef Roberto Piatti.
Tyska företaget EDAG kommer att stå för ingenjörskunskapen i själva bilbygget. Det mesta av designen har gjorts i olika datormodeller och den första fysiska bilen var den som visades i juli i år.
Tidigare Jaguar-cheferna Lukasz Maliczenko och Tadeusz Jelec har hjälpt till vid utvecklingen av nya modellen.
Polen storsatsar på eldrivna fordon och satsningen är en stor del i premiärminister Mateusz Morawieckis långsiktiga plan för ekonomisk tillväxt. Redan 2016 annonserade Mateusz Morawiecki att han vill se en miljon elbilar i Polen senast 2025. Enligt senaste statistiken för 2019 såldes det i Polen 555 000 nya bilar.
Polen har redan skaffat sig en framskjuten plats gällande batterifabriker. Koreanska LG Chem har byggt en av Europas största batterifabriker i polska Wroclaw och denna fabrik ska byggas ut de kommande åren. 2022 ska det byggas elbilsbatterier motsvarande 65 GWh i Wroclaw.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se