Fyrhjuldrivna Jeep Avenger kan bli laddhybrid
Årets Bil i Europa, eldrivna Jeep Avenger, kommer med fyrhjulsdrift. Men det dröjer och blir den verkligen helt eldriven?
Den eldrivna suven Jeep Avenger har fått en fin start. Modellen har fått 7 000 förbeställningar i Europa och blev nyligen utsedd till Årets Bil i Europa. Men i egenskap av just en Jeep väntar nog de flesta på den fyrhjulsdrivna versionen som det har pratats om. Men det kan finnas smolk i bägaren, i alla fall om man vill ha en helt eldriven Avenger med fyrhjulsdrift. Det avslöjas i en intervju som tidningen Auto Express har gjort med Antonella Bruno, märkets europeiska chef.
Hon bekräftar förvisso att en fyrhjuldriven version är på gång och att den förmodligen kommer 2024 i stället för i år som det har ryktats om tidigare. Det då modellens framgång hittills gör att man kan vara ”tålmodiga” med lanseringen av varianten som även driver med bakhjulen.
Då Antonella Bruno benämner versionerna som ”BEV” och ”4x4” drar tidningen slutsatsen att den fyrhjulsdrivna inte nödvändigtvis blir helt eldriven. Det kan således handla om en laddhybrid med en elmotor som driver bakhjulen och en förbränningsmotor som driver hjulparet fram, som på modellerna Compass och Renegade. Jeep Avenger säljs på de flesta europeiska marknaderna som renodlad elbil men finns på vissa med bensinmotor.
Helt eldrivna och fyrhjulsdrivna Jeepmodeller är dock på gång. Recon och Wagoneer kommer att kunna beställas av kunder i USA i år och produktionsstarten sker 2024. Båda är aktuella för Europa men något datum är ännu inte satt.
Vid premiären av Jeep Avenger under Parissalongen 2022 visades även en fyrhjuldriven konceptbil upp (på bilden ovan) som påstods ha dubbla elmotorer, men någon bekräftelse på att den ska komma i produktion har inte getts.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se