Geely skriver avtal med Apples leverantör om elbilar
Nyligen avslöjade Apple att de tänker visa en ny självkörande elbil om tre år.
Leverantören Foxconn, från Taiwan, är sedan många år en stor leverantör till Apple och samma Foxconn har nu skrivit avtal med Geely om deras nya elbilsplattform.
Det pågår en stor positionering bland världens biltillverkare, underleverantörer, batteritillverkare, mjukvaruföretag och teknikbolag. Den stora omställningen till elbilar och på sikt även självkörande bilar har öppnat dörren till den stora bilbranschen med en årlig försäljning av närmare 100 miljoner fordon.
I september avslöjade Volvos ägare Geely att de utvecklat en ny plattform för självkörande elbilar. Plattformen heter SEA och Geely berättade att de gärna sålde tekniken och plattformen till andra tillverkare.
I höstas avslöjade också teknikjätten Apple att de planerar att visa just en självkörande elbil 2024.
Företaget Foxconn har nyligen hjälpt kinesiska företaget Byton att bygga deras nya elbil M-Byte och nu har Foxconn tecknat avtal med Geely om försäljning och produktion av elbilar på den nya SEA-plattformen. Foxconn ska också hjälpa Geely att sälja den nya SEA-plattformen.
Foxconn är också en stor underleverantör till Apple och har tidigare avslöjat planer på att de i form av underleverantör tänker stå för tio procent av den växande elbilsmarknaden senast 2027.
Geely äger Volvo Cars och har stora aktieposter i AB Volvo och Mercedes ägarbolag Daimler. I Kina har Geely en produktionskapacitet på cirka två miljoner bilar men sålde förra året bara drygt 1,3 miljoner. Det finns alltså all anledning att fylla bilfabrikerna med nya produkter.
Apple har inte avslöjat på vilken plattform deras nya elbilar ska byggas eller vem som ska stå för produktionen. Men målsättningen är att snabbt nå cirka 100 000 bilar per år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se