Geometry C – Geelys hot mot Volvo XC40 Recharge
Geely är på offensiven elbilsmässigt. Det här är Geely Geometry C som gör sin officiella debut i april på bilsalongen i Peking, en bil som bygger på plattformen FE som är utvecklad av Geely tillsammans med CEVT (China Euro Vehicle Technology) och med teknisk support från Volvo. Det är det lite mindre syskonet till CMA-plattformen som bland annat Volvo XC40 bygger på.
Efter att Geely i samarbete med Volvo lanserade plattformen CMA fortsatte Geely senare utveckla den plattform som de lanserade under 2018, nämligen FE som är en modulär plattform för bilarna i B-segmentet. Tanken är att FE-plattformen ska vara lika skalbar och flexibel som CMA för att kunna maximera utvecklingen av bilarna som ska bygga på den.
Precis som med CMA plattformen ska FE kunna rymma en mängd olika biltyper och storlekar och möjlighet att ha både förbränningsmotorer, hybrider och som i det här fallet rena elbilar.
Vi vet inte så väldigt mycket mer om bilen än, men vi vet att det här är bil nummer två på plattformen, den första var en elektrisk sedan som heter Geometry A, och som vi var och körde i fjol.
Geometry C är 443,2 centimeter lång (vilket egentligen gör den C-segmentstor, men gränserna mellan storleksklasserna suddas ut allt mer) och 183,3 samt 156 centimeter på bredden respektive höjden. Den har en hjulbas som är 270 centimeter vilket också är det maximala axelavståndet för FE-plattformen. Fokus har legat på att få till någorlunda generösa innerutrymmen, bilderna vi har här visar inte så mycket av insidan men däremot kan ni ta en titt på bilderna på Geely Icon här som bygger på BMA-plattformen. Om vi ser till måtten på Geely Icon så är de relativt lika Geometry C med 435 centimeter på höjden, 181 centimeter på bredden och 162,5 centimeter höjden.
För jämförelsens skull är det värt att notera att Volvo XC40 har en hjulbas på 270 centimeter och en längd, bredd respektive höjd på 442,5, 185,1 samt 165,2 centimeter. Det är alltså mest höjden som skiljer de åt.
Vi vet att elmotorn som driver bilen ska ha 200 hästkrafter och vara god för en toppfart på 150 km/h. Hur det står till med räckvidden vet inte så mycket om mer än att det pratas om 40 mil. Syskonbilen Geometry A, som har en mindre elmotor, klarar 41 respektive 50 mil enligt NEDC beroende på vilket batteripaket som sitter i bilen.
Formspråket lär gå igen även i nya Geometry C med fokus på en avskalad interiör med en hel del förvaring här och där, ungefär som i Volvo XC40.
Men vi får hålla oss till april då den gör sin debut på bilsalongen i Peking.
Klart är att Geely ska lansera tio nya Geometry-modeller fram till 2025 som inkluderar allt från sedaner, suvar, crossover och minivans. Det är inte heller något som säger att dessa enbart är ämnade för den inhemska marknaden.
Än mer intressant är så klart om det här är något som Volvo även kan ta del av framledes, vi lär få vänta och se vad de gränsöverskridande samarbetena kan generera i framtiden.
Vi har inga priser än men det kan absolut bli intressant om Geely väljer att lansera den även i västvärlden för då blir den på sätt och vis en konkurrent till Volvo XC40 Recharge som för tillfället endast finns i ett ”värstingutförande” med skyhög prislapp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se