GM avråder elbilsägare att parkera nära andra bilar
Elbilen Chevrolet Bolt har haft problem med batteribränder och har gett bilägarna omfattande rekommendationer. Nu kommer ännu en rekommendation – att hålla minst 15 meters avstånd till andra parkerade bilar.
General Motors (GM) har gått ut med en ny rekommendation till ägarna av elbilen Chevrolet Bolt. De ombeds att inte parkera närmare andra fordon är 50 fot vilket motsvarar drygt 15 meter på denna sida Atlanten. Anledningen är att bilarnas batterier kan spontanantända, och GM vill inte att eventuella bränder ska sprida sig till andra fordon.
Bolt-ägarna uppmanas även att så gott det går ställa sig på öppna ytor, för att inte antända närliggande byggnader, samt att i parkeringsgarage välja översta våningsplanet.
GM har i ett tidigare skede återkallat samtliga ungefär 142 000 sålda Bolt-exemplar (inklusive nya versionen Bolt EUV) sedan introduktionen 2016 samt köpt tillbaka ett antal bilar från missnöjda ägare, allt till en kostnad av motsvarande 15,5 miljarder kronor. GM räknar dock få tillbaka en stor del av summan från LG Chem som tillverkar de instabila batterierna till Chevrolet Bolt.
Bolt-ägarna har tidigare fått andra rekommendationer av GM för att minimera risken för brand, bland annat bör batteriet inte laddas till över 90 procent av sin kapacitet och inte heller bör batteriet laddas ur för mycket, helst ska man undvika att bruka bilen om kvarvarande räckvidd understiger 11 mil. Inomhusladdning över natten avråds ägarna från sedan ett tag tillbaka, och direkt efter avslutad laddning under tak är rekommendationen att få ut bilen under bar himmel.
GM har bekräftat tio bränder med Chevrolet Bolt, dock har det rapporterats om betydligt fler. För några veckor sedan meddelade företaget att de sannolikt hittat en lösning på problemet.
I Europa såldes Chevrolet Bolt som Opel Ampera-e under några år, men endast i ett fåtal länder så som Tyskland, Schweiz, Nederländerna och Norge. Modellen erbjuds inte längre men finns kvar på marknaden som begagnad elbil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se