Foto: GMC

GMC Hummer EV har batteri lika tungt som VW Taigo

Det har visat sig att GMC Hummer EV kommer att väga hela 4 110 kilo. Ungefär en tredjedel av den vikten står batteriet för som väger hela 1 325 kilo. Den sammanlagda kapaciteten i det stora tunga batteriet borde landa strax över 200 kWh netto. 

Nyligen visade siffror från Environmental Protection Agency, EPA, i USA att GMC Hummer EV kommer väga något i elefantväg. Det är en stor bil, det råder det inga tvivel om, det är ju faktiskt en Hummer. Om vi sätter det i en annan kontext så visar det sig att både Audi e-tron och Tesla Model X framstår som relativt lätta bilar med sina ungefär 2 500 kilo tjänstevikt.

Tittar vi på vad batteriet väger kommer vi fram till att det väger ungefär lika mycket som nyligen lanserade Volkswagen Taigo. Det bygger på den nyare 800-volttekniken vilket förhoppningsvis gör att det inte tar evigheter att ladda. Det ska bli intressant att se vad förbrukningen kommer landa någonstans, gissningsvis massor.

1 AV 3
Foto: GMC
2 AV 3
Foto: GMC
3 AV 3
Foto: GMC

Beräkningar visar att batteripaketet borde ha ungefär 215 kWh bruttokapacitet vilket är nästan lika mycket som till exempel den svenska elektriska lastbilen Volta Trucks som har runt 225 kWh placerat mellan förarhytten och bakaxeln. Visst, det är två helt olika typer av fordon men det är intressant att sätta det hela i en annan kontext.

Jämfört med till exempel Kia e-Niro som är en populär bil här i Sverige går det tre e-Niro på en GMC Hummer EV om vi jämför batteristorleken och då finns det faktiskt några kWh kvar tillgodo.