GMC Hummer EV officiell – en elbil med extra allt
En gång i tiden fick Hummer personifiera de vulgära suvarna. Nu ska Hummer bli en klimatvänlig pickup. Men nya el-Hummern är ändå något väldigt mycket utöver det vanliga.
General Motors har väckt liv i gamla varumärket Hummer, eller GMC Hummer som bilen egentligen heter. Och om Hummer en gång i tiden väckte uppmärksamhet för sin storlek och, enligt vissa, vulgära design så handlar det nu om elbilsprestanda som vi hittills inte sett maken till.
Eldrivna Hummer är fortfarande större än de flesta andra bilar. Och dyrare. I USA har GM satt en prislapp på 112 595 dollar, alltså en bra bit över en miljon kronor. I USA är det dyrare än den dyraste Cadillac Escalade som står i amerikanska bilhallar.
ELBILSTEST: Volkswagen ID.3 mot Mazda MX-30 och fyra andra elbilar
General Motors kallar första versionen av GMC Hummer för Edition 1. Det betyder en bil med så gott som alla finesser som GM kan skaka fram från godishyllan. Edition 1 ska börja byggas hösten 2021 och en något billigare variant ska börja säljas hösten 2022 fram till våren 2024. Se mer i faktaruta nedan.
ELBILSTEST: Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Jaguar I-Pace
Versioner och priser
GMC Hummer EV Edition 1
Lanseras hösten 2021.
112 595 dollar.
GMC Hummer EV3X
Lanseras hösten 2022.
99 995 dollar.
GMC Hummer EV2X
Lanseras våren 2023.
89 995 dollar.
GMC Hummer EV2
Lanseras våren 2024.
79 995 dollar.
GMC Hummer Edition 1 var för övrigt slutsåld mindre än en timme efter presentationen.
General Motors har inte avslöjat exakt hur stort batteripaketet är men Edition 1 ska leverera 1 000 hästkrafter från totalt tre elmotorer och klara över 56 mils körning per laddning (dock oklart om räckvidden gäller värstingversionen Edition 1 eller någon av övriga versioner som lanseras senare). Bilen kan höjas sex tum men också sänkas två tum för bättre högfartsprestanda.
ELBILSTEST: Honda e mot Hyundai Kona Electric och Mini Cooper SE
35-tumshjulen, det finns 37 tum som tillval, kan i ett speciellt ”crabwalk”-läge vridas tio grader så att bilen kan köras diagonalt.
Taket är möjligt att plocka bort, kameror på undersidan ska hjälpa till i tuff terräng, bilen har en avancerat autopilot. Totalt finns det närmare 18 olika kameror runt bilen. Alla Edition 1 får samma design med vit exteriörfärg och så kallad Luna Horizon-inredning.
Hummer-fakta
Längd: 5 507 mm
Bredd: 2 380 mm
Axelavstånd: 3 445 mm
Markfrigång: 257-404 mm
Vaddjup: 660-813 mm
Frigångsvinkel fram: 41,5-49,7°
Frigångsvinkel bak: 31,6-38,4°
Det nya Ultium-batteriet ska kunna snabbladdas med upp till 350 kW och därmed ladda cirka 16 mils räckvidd på tio minuter.
GMC Hummer Edition 1 klarar 0-100 km/h på under tre sekunder och idén är att skrämma bort konkurrenter som Rivian R1T och Tesla Cybertruck.
ELBILSTEST: Porsche Taycan Turbo mot Tesla Model S Performance
https://youtu.be/lr82LH4DdCMIdén bakom lanseringen av en pickup med all tänkbar teknik och prestanda som vi inte sett tidigare i någon elbil är att visa vad General Motors är kapabla till.
Välj rätt vinterdäck! Läs vårt vinterdäcktest!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se