Här är Caterhams nya elsportbil
Två nya grepp från den brittiska sportbilstillverkaren Caterham: eldrift och tak. Project V kan rulla ut på vägarna om två år.
Även en liten sportbilstillverkare som Caterham går mot elektrifiering och nu är deras bil som vi känner som Project V officiell. Efter att tidigare bara fått smakprov på bilen kan vi nu se den i sin helhet och med det kommer även en hel del fakta.
Bilen är bakhjulsdriven och har en elmotor med en maximal effekt på 272 hästkrafter. Batteripaketet har en kapacitet på 55 kilowattimmar och kan laddas från 20 till 80 procents kapacitet på 15 minuter via en 150-kilowattsladdare. Med fulladdat batteri mäktar den 1 190 kilo tunga bilen 40 mil vid blandad körning enligt WLTP-körcyklen.
Prestandamässigt tar den sig 0 till 100 kilometer i timmen på 4,5 sekunder och topphastigheten är 230 kilometer i timmen. Bilen mäter 423, 189 och 123 centimeter i längd bredd och höjd och har en tydlig coupéform men under skalet finns en 2+1 säteslösning med 2+2 som tillval. Plus innebär att det handlar om nödsäteslösningar.
Caterham nämner bilen lite överraskande som praktisk, vilket den faktiskt är om man ser på märkets övriga modellutbud – den har ju faktiskt ett tak. ”Det här är en bil som fungerar lika bra till affären eller skolan som den gör för en söndagsmorgonkörning”, läser vi i pressmeddelandet.
Bilen har tre körlägen (Normal, Sport och Sprint driving), digital instrumentering och ett infotainmentsystem som låter dig spegla din mobiltelefon.
Formmässigt får Project V oss att tänka på en mängd klassiska sportbilar från Storbritannien även om hållningen på samma gång är högst modern.
Caterham understryker att bilen inte ersätter någon befintlig modell utan ska ses som ett komplement. Project V ska kosta under 80 000 pund (cirka 1,1 miljoner kronor) och komma ut på marknaden sent 2025 eller tidigt 2026.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se