Här byggs eldrivna terrängbilen Bollinger B1
Terrängbilen Bollinger B1 är kantig som få och dessutom helt eldriven. Nästa år börjar leveransen, se hur prototypen växer fram.
Terrängbilen
Bollinger B1 lämnar ingen oberörd. Såväl eldriften som det kantiga stuket är ämnen för diskussion. Än mer prat blev det tidigare i år när det stod klart att bilen ska byggas i USA och inte i Kina som man kanske skulle kunna tro. Och det i Detroit – USA:s bilstad nummer ett.
Leveranserna av bilarna påstods börja i slutet av 2019 och det var harkla sig eftersom det då bara var fyra anställda på företaget, dock med sikte på att bli 20.
Nu har Bollinger Motors släppt filmklipp på sin youtube-kanal och i det ovan får vi en inblick i själva framtagandet av B1 samt ta del av intervjuer med de inblandande, bland annat vd:n Robert Bollinger, chefskonstruktören Karl Hacken och designern Ross Compton.
I klippet får vi väldigt ingående följa byggandet av den första prototypen som tog teamet 16 månader att ta fram. Vi får också veta att man har som mål att bygga "ett par tusen" exemplar av fordonet i fråga.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se