Haveri för nya Renault Zoe i Euro NCAP-krocktest
Renault är synonymt med krocksäkra bilar, eller? Tittar vi på hur det gick för nya Renault Zoe i Euro NCAP:s senaste krocktest kan vi ställa oss tveksamma till om säkerhet verkligen är fransmännens paradgren.
När Renault Laguna krocktestades 2001 var modellen först ut att få högsta betyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Därefter har Renault många gånger kunnat stoltsera med bilar med högsta krocksäkerhetsbetyg, även om det har blivit några plumpar under åren. Exempelvis uppvisade Renault Trafic uselt krockskydd för snart tio år sedan och fick därmed bara två stjärnor.
Nu, 20 år efter Lagunas bedrift, har nya Renault Zoe, som i grunden är gamla modellen men i kraftigt uppdaterat utförande, krocktestats av samma säkerhetsinstitut – Euro NCAP. Vad som däremot inte är samma är utgången. Renault Zoe hanterade krocktestet så väldigt dåligt att bilmodellen fick sanslöst dåliga noll stjärnor av fem möjliga. Så lågt stjärnbetyg har ingen bil fått sedan Fiat Panda klappade igenom för tre år sedan. Panda var då en gammal konstruktion baserad på en plattform från slutet av 1990-talet. Zoe är tekniskt sett inte fullt lika gammal.
Genom tiderna är det endast ytterligare en bilmodell som har fått rulla till skamvrån med noll stjärnor i betyg, det var Fiat Punto för fyra år sedan. Även denna Fiat var lastgammal vid testtillfället.
Det är med andra ord inget roligt sällskap som en av Europas mest sålda elbilar har hamnat i.
Nya koncernsyskonet Dacia Spring, som är Europas billigaste elbil, klår Renault Zoe. Spring fick en stjärna i samma krocktestomgång, bättre men långt ifrån imponerande. Tidigare i år fick andra Dacia-modeller två stjärnor.
Renault Zoe presterade genomgående dåligt i Euro NCAP:s krocktest med ögonbrynshöjande låga poängutdelningarna för både vuxenskydd (43 av 100), barnskydd (52), fotgängarskydd (41) och förarstödsystem (14).
En av anledningarna till de låga poängen och nollningen i betygssättningen är den nya stolsmonterade sidokrockkudde som Renault har försett Zoe med. Medan gamla kudden skyddade både bröstkorg och huvud vid sidokollision skyddar nya kudden endast bröstkorgen.
Att Renault Zoe dessutom inte har autobroms som standard på alla modellversioner gör att Euro NCAP helt diskvalificerar modellen från att få ett stjärnbetyg.
I denna krocktestomgång testades tolv olika bilmodeller. Bortsett från nämnda Renault Zoe och Dacia Spring klarade samtliga testet bra eller mycket bra. Tre bilar fick fyra stjärnor medan resterande sju fick full pott, det vill säga fem stjärnor.
Renault Zoe
https://youtu.be/HiOs1mCMH4QInga stjärnor
Vuxenskydd: 43
Barnskydd: 52
Fotgängarskydd: 41
Förarassistans: 14
Läs mer hos Euro NCAP.
Dacia Spring
https://youtu.be/2indFTVpQ_Y⭐
Vuxenskydd: 49
Barnskydd: 56
Fotgängarskydd: 39
Förarassistans: 32
Läs mer hos Euro NCAP.
BMW iX
https://youtu.be/7-akRXWwWnw⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 91
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 73
Förarassistans: 81
Läs mer hos Euro NCAP.
Genesis G70
https://youtu.be/SsNNQ0Kq0JE⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 89
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 76
Förarassistans: 88
Läs mer hos Euro NCAP.
Genesis GV70
https://youtu.be/tRZrWpumhy0⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 89
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 64
Förarassistans: 87
Läs mer hos Euro NCAP.
Mercedes EQS
https://youtu.be/tBD4Qli4NOM⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 96
Barnskydd: 91
Fotgängarskydd: 76
Förarassistans: 80
Läs mer hos Euro NCAP.
Nissan Qashqai
https://youtu.be/jbERFwdd2u4⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 91
Barnskydd: 91
Fotgängarskydd: 70
Förarassistans: 85
Läs mer hos Euro NCAP.
Skoda Fabia
https://youtu.be/HzOrhUZjNyc⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 85
Barnskydd: 81
Fotgängarskydd: 70
Förarassistans: 71
Läs mer hos Euro NCAP.
Volkswagen Caddy
https://youtu.be/IBj1gHx5HDc⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 84
Barnskydd: 82
Fotgängarskydd: 69
Förarassistans: 79
Läs mer hos Euro NCAP.
Fiat 500e
https://youtu.be/bOav454apLM⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 76
Barnskydd: 80
Fotgängarskydd: 67
Förarassistans: 67
Läs mer hos Euro NCAP.
MG Marvel R
https://youtu.be/q3un_vaxHXw⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 80
Barnskydd: 75
Fotgängarskydd: 55
Förarassistans: 80
Läs mer hos Euro NCAP.
Nissan Townstar
https://youtu.be/tYQlkrQzeeE⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 78
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 67
Förarassistans: 72
Läs mer hos Euro NCAP.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se