Foto: Teknikens Värld

Helelektrisk Årets Bil-final – men ingen Tesla i år heller

Sju av sju bilar i finalen av Årets Bil 2022. Men ingen Tesla.

Teknikens Världs Jan-Erik Berggren sitter med i juryn och han är förvånad.

– Jag röstade på Model Y i år och är lite överraskad att den inte gick till final.

Totalt deltog ett drygt 30-tal nya bilar i urvalet till Årets Bil 2022. Men när juryn röstade fram sina sju favoriter fanns några av förhandsfavoriterna inte med. Tre svenska journalister sitter med i den 61 personer stora juryn och bland dem finns Teknikens Världs Jan-Erik Berggren.

Är du förvånad över vilka sju bilar som gick till final?
– Inte att det blev sju elbilar, det var dags och det är bland dem vi hittar de mest intressanta nyheterna. Men att Tesla Model Y inte gick till final överraskar mig och att en bil som Ford Mustang Mach-E är med. Tesla Model Y har gått väldigt bra i våra omfattande tester och vill du ha en elbil som fungerar att köra långt med är det i princip bara Tesla som fungerar tack vare deras laddnätverk.

Gillar du inte Mustang?
– Nja, den gjorde bort sig i vårt älgtest och hade samma problem när juryn körde den undanmanöverprovet. Tyvärr verkar inte juryn ha uppmärksammat det. 

Några fler bilar du saknar i finalfältet?
– Jag röstade på BMW iX. Jag vet att den kom sent på året och alla kanske inte har provkört den men i mitt tycke är den en finalist. Jag hade också röstat på Lynk & Co 01. Jag tycker att de bidrar med mycket nytt i bilvärlden och det är också på många sätt ett bättre bilval än syskonbilen Volvo XC40. Men kanske lider Lynk av släktskapet med Volvo här, att många tycker att det är samma bil.

Sju elbilar, merparten av dem finalister i 2022 års upplaga av Årets Bil i Europa. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Fanns det ingen bil med förbränningsmotor som var värd en plats i finalen?
– För mig var det väldigt jämt mellan Lynk & Co 01 och Skoda Fabia. Fabia hade gått till final vilket annat tidigare år som helst men den finns inte som elbil eller laddhybrid och därmed går andra före. 

Då ska vi se... BMW iX, Tesla Model Y och Lynk & Co 01 röstade du på och inte på Mustang Mach-E. Vilka två andra ville du inte ha i final?
Peugeot 308 och Skoda Enyaq. Enyaq är en annan av våra testvinnare och förtjänar i och för sig finaplatsen men jag valde Cupra Born av VW-gruppens elbilar. Peugeot har många fans i juryn och har vunnit flera gånger. Nu fick 308 röster mycket tack vare att den kommer som elbil. Men för mig räckte det inte, det fanns starkare konkurrenter ute på marknaden redan.

Så vem vinner då?
– Jag tror att det blir väldigt jämnt mellan Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 och vinner någon av dem blir det första gången en koreansk tillverkare vinner. Nu brukar märken med tillverkning i Europa vinna men i år kan det vara dags för ett trendbrott även där.

Tidigare vinnare i europeiska Car of the Year

2021 Toyota Yaris

2020 Peugeot 208

2019 Jaguar I-Pace

2018 Volvo XC40

2017 Peugeot 3008

2016 Opel Astra

2015 Volkswagen Passat

2014 Peugeot 308

2013 Volkswagen Golf

2012 Opel Ampera

2011 Nissan Leaf

2010 Volkswagen Polo

2009 Opel Insignia

2008 Fiat 500

2007 Ford S-Max

2006 Renault Clio

2005 Toyota Prius

2004 Fiat Panda

2003 Renault Megane

2002 Peugeot 307

2001 Alfa Romeo 147

2000 Toyota Yaris

1999 Ford Focus

1998 Alfa Romeo 156

1997 Renault Megane Scenic

1996 Fiat Bravo/Brava

1995 Fiat Punto

1994 Ford Mondeo

1993 Nissan Micra

1992 Volkswagen Golf

1991 Renault Clio

1990 Citroën XM

1989 Fiat Tipo

1988 Peugeot 405

1987 Opel Omega

1986 Ford Scorpio

1985 Opel Kadett

1984 Fiat Uno

1983 Audi 100

1982 Renault 9

1981 Ford Escort

1980 Lancia Delta

1979 Simca/Chrysler Horizon

1978 Porsche 928

1977 Rover 3500

1976 Simca 1307-1308

1975 Citroën CX

1974 Mercedes 450S

1973 Audi 80

1972 Fiat 127

1971 Citroën GS

1970 Fiat 128

1969 Peugeot 504

1968 NSU RO 80

1967 Fiat 124

1966 Renault 16

1965 Austin 1800

1964 Rover 2000