Helelektrisk Årets Bil-final – men ingen Tesla i år heller
Sju av sju bilar i finalen av Årets Bil 2022. Men ingen Tesla.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren sitter med i juryn och han är förvånad.
– Jag röstade på Model Y i år och är lite överraskad att den inte gick till final.
Totalt deltog ett drygt 30-tal nya bilar i urvalet till Årets Bil 2022. Men när juryn röstade fram sina sju favoriter fanns några av förhandsfavoriterna inte med. Tre svenska journalister sitter med i den 61 personer stora juryn och bland dem finns Teknikens Världs Jan-Erik Berggren.
Är du förvånad över vilka sju bilar som gick till final?
– Inte att det blev sju elbilar, det var dags och det är bland dem vi hittar de mest intressanta nyheterna. Men att Tesla Model Y inte gick till final överraskar mig och att en bil som Ford Mustang Mach-E är med. Tesla Model Y har gått väldigt bra i våra omfattande tester och vill du ha en elbil som fungerar att köra långt med är det i princip bara Tesla som fungerar tack vare deras laddnätverk.
Gillar du inte Mustang?
– Nja, den gjorde bort sig i vårt älgtest och hade samma problem när juryn körde den undanmanöverprovet. Tyvärr verkar inte juryn ha uppmärksammat det.
Några fler bilar du saknar i finalfältet?
– Jag röstade på BMW iX. Jag vet att den kom sent på året och alla kanske inte har provkört den men i mitt tycke är den en finalist. Jag hade också röstat på Lynk & Co 01. Jag tycker att de bidrar med mycket nytt i bilvärlden och det är också på många sätt ett bättre bilval än syskonbilen Volvo XC40. Men kanske lider Lynk av släktskapet med Volvo här, att många tycker att det är samma bil.
Fanns det ingen bil med förbränningsmotor som var värd en plats i finalen?
– För mig var det väldigt jämt mellan Lynk & Co 01 och Skoda Fabia. Fabia hade gått till final vilket annat tidigare år som helst men den finns inte som elbil eller laddhybrid och därmed går andra före.
Då ska vi se... BMW iX, Tesla Model Y och Lynk & Co 01 röstade du på och inte på Mustang Mach-E. Vilka två andra ville du inte ha i final?
– Peugeot 308 och Skoda Enyaq. Enyaq är en annan av våra testvinnare och förtjänar i och för sig finaplatsen men jag valde Cupra Born av VW-gruppens elbilar. Peugeot har många fans i juryn och har vunnit flera gånger. Nu fick 308 röster mycket tack vare att den kommer som elbil. Men för mig räckte det inte, det fanns starkare konkurrenter ute på marknaden redan.
Så vem vinner då?
– Jag tror att det blir väldigt jämnt mellan Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 och vinner någon av dem blir det första gången en koreansk tillverkare vinner. Nu brukar märken med tillverkning i Europa vinna men i år kan det vara dags för ett trendbrott även där.
Tidigare vinnare i europeiska Car of the Year
2021 Toyota Yaris
2020 Peugeot 208
2019 Jaguar I-Pace
2018 Volvo XC40
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Megane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Megane Scenic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca/Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU RO 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se