Helt eldriven Volvo XC90 är nästa steg
Volvo XC90 har blivit synonym med Volvos moderna försäljningsframgångar. Tredje generationen debuterar om ett och halvt år, precis som tidigare är det den viktiga USA-marknaden som är huvudmålet. Men även Kina lockas av stora – till hundra procent eldrivna – stadsjeepar.
Nuvarande, andra generation, XC90 är lite av en galjonsfigur för dagens Volvo-modeller. I samband med kinesiska Geelys köp av Volvo från amerikanska Ford inleddes en mängd utvecklingsarbeten i raketfart på Hisingen.
Det bestämdes att XC90 skulle bli den första modellen ut med helt omgjort designspråk baserat på den nya teknikplattformen, kallad SPA (Scalable Platform Architecture). Under ledning av följande tre, vd Stefan Jacoby, utvecklingschef Peter Mertens och designchef Thomas Ingenlath knöts säcken ihop på rekordtid. Sommaren 2015 stod XC90 II äntligen färdig för provkörning och modellen blev avstampet för dagens produktportfölj.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se