Helt eldrivna BMW Concept i4 officiell
BMW visar upp den helt eldrivna konceptbilen i4 som ska komma i produktion nästa år. Det mest uppseendeväckande är troligen grillen.
Grunden till vad som nu är BMW Concept i4 fick vi se redan under Frankfurtsalongen 2017 i form av konceptbilen Vision Dynamics. Redan då sades det att bilen skulle ha en toppfart på över 200 km/h, klara 0-100 km/h på fyra sekunder och ha en räckvidd på 600 kilometer. Det visar sig gälla även nu och räckvidden är beräknad efter WLTP-körcykeln.
Batteriet som väger 550 kg ligger placerat i golvet och har en kapacitet på 80 kWh, det driver elmotorer som sammanlagt levererar 530 hästkrafter. Exakt hur elmotorerna sitter placerade eller hur många det är delar BMW inte med sig av i nuläget. Batteriet ska klara 150 kW snabbladdning och 80 procent av batterikapaciteten ska kunna laddas på 35 minuter.
Gällande utseendet ser Concept i4 ganska konventionell ut från sidan och påminner om övriga BMW-sedaner. Det mest kontroversiella är troligen fronten som domineras av en nytolkning av BMW:s välkända njurgrill. Hos Concept i4 påminner den lite om kanintänder och ansvarig för detta är chefsdesigner Adrian Van Hooydonk. Han berättar att designen hos Concept i4 ligger nära den vi kommer att få se hos produktionsbilen när den kommer under 2021. Bakom grillen som egentligen inte är någon grill sitter en uppsättning av sensorer som vanligen sitter monterade i vindrutan.
Bakljusen sträcker ut sig över bakdelen och påminner om de hos nya BMW X6. I stället för avgasutblås sitter diffusorer i dess ställe som ändå ger ett ganska konventionellt utseende.
Invändigt skiljer sig Concept i4 en del från sina konventionellt drivna syskon. Här är det rensat på knappar och instrumentbrädan domineras av en bred skärm innehållandes både instrumentering och infotainmentskärm. Idrive-vredet är dock fortfarande kvar på mittkonsolen. Materialvalen liknar de vi tidigare sett hos andra i-bilar som i3 eller i8 och kupén har dyra separata stolar. Vi kan dock förvänta oss att vissa detaljer blir mer nedtonade hos produktionsbilen.
En elbil är vanligen en ganska tyst upplevelse men BMW har tagit in kompositören Hans Zimmer för att ge Concept i4 en egen ljudbild. Zimmer har bland annat komponerat musiken i filmer som Thelma & Louise, Pearl Harbour och Interstellar.
Produktionen kommer att ske i BMW:s fabrik i München på samma produktionslina som laddhybrider och konventionellt drivna syskon. Längre fram kommer även den helt eldrivna suven iX3
.
https://youtu.be/bZumk8qqA_c
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se