Hispano Suiza Carmen går sin egen väg
Hispano Suizas nya bil följer märkets tradition med att sticka ut vara annorlunda. Här är bilderna Carmen med egen design och med över tusen hästkrafter.
Vi har redan fått veta det mesta om Hispano Suizas nya bil. Den är eldriven och har en sammanlagd motoreffekt på 1 019 hästkrafter, den får namnet Carmen efter VD:ns mamma och ska byggas i Barcelona och kosta 1,5 miljoner euro – cirka 15,8 miljoner kronor. Vi har fått veta att den är inspirerad av modellen H6C Dubonnet Xenia från 1938, men vi har inte fått se hur bilen ser ut i sin helhet – tills nu.
Bilderna som nu släppts visar en bil som inte liknar något annat du hittar i bilhallarna i dag. Nja, Carmenbilarna kommer inte direkt trängas hos säljarna, blott 19 exemplar ska byggas. Designen ska kombinera aggressiv sportighet med tidlös elegans och nog hittar vi en hel del former från ovan nämnda 30-talare – främst i profil.
Under arbetet med Carmen har målet varit knyta an till märkets rötter och fortsätta traditionen av att vara annorlunda. Förlagan, som byggdes åt stridspiloten och racerföraren André Dubonnet, byggdes bara i ett enda exemplar och beställaren var noga med bilen skulle följa tidens aerodynamiska formspråk.
Carmens design ska också vara provocerande, skapa reaktioner och kännas igen på direkten. Framtill finns en stor kromad grill där märkets nya logotyp ses. Strålkastarna ska föra tankarna till kattögon och ljuset ska upplevas som komma långt inifrån bilen. Under dessa finns stora luftintag och en ”flytande” splitter.
I profil är formen dramatisk i framkant, med luftutsläpp i hjulhusens bakkant, medans baken är mer harmoniskt utdragen med täckta hjulhus som utmärkande detalj. Dörrarna är av saxtyp.
Bakifrån dominerar en rejäl diffusor och två runda baklampor den tillnypta baken. Ljuskällorna utgörs av ringar som omgärdar bilden av en stork – en symbol för märket. Fågeln kan även ses på framskärmarna.
Den strömlinjeformade designen är inte bara för syns skull. Bilen har ett Cd-värde på 0,325 att jämföra med Porsche 918 Spyder (0,34), Koenigsegg Agera R (0,37) och Ferrari F12 (0,33). Golvet är platt och låter luften passera så fort som möjligt från front till bak på bilen.
Bara en bild har släppts på inredningen. Den visar ovandelen av en stol med märkets logotyp instansad. Vi kommer med andra ord att få återkomma till Carmen – vad du än tycker om bilen i fråga.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se