Hispano Suiza Carmen med över 1 000 spanska hästar
Över tusen hästkrafter i ny spansk eldriven supersportbil som täcks av i Genève. Redan nu har vi data och de första bilderna på Hispano Suiza Carmen.
Att det gamla spanska märket Hispano Suiza blommar upp på nytt har vi skrivit om tidigare liksom att en bil ska täckas av under Genèvesalongen. Nu kommer mer fakta och smakprov i form av bilder.
Det rör sig om en helt eldriven lyxbil av GT-typ byggd kring ett monocoque-chassi på 195 kg och med plats för två åkande. Bilen är utvecklad i Barcelona tillsammans med QEV Technologies, med erfarenhet från Formel E, och ska även byggas i staden. Namnet är Carmen och inspirationen ska komma från modern till VD:n Miguel Suqué Mateu, barnbarnsbarn till märkets grundare.
Carmen har en motor för varje bakhjul med en sammanlagd motoreffekt på 1 019 hästkrafter och bilen väger 1 690 kg. 0-100 km/h avverkas på under tre sekunder men bilens topphastighet är strypt till 250 km/h. Batteripaketet med 700 celler och med en kapacitet på 80 kWh ligger monterat i en T-form i bilens konstruktion. Bilens räckvidd är över 40 mil och en laddning ska ta under 12 timmar.
Designen ska vara såväl elegant som aggressiv och skilja sig från allt annat på vägarna. Formen är inspirerad av modellen H6C Dubonnet Xenia från 1938 – en modell som bara byggdes i ett enda exemplar. På en av bilderna ser vi även märkets nya logotyp.
Dubbel strålkastargeometri, stora luftintag och ”flytande” splitter ska vara framträdande när det gäller bilens front, som vi dock inte får se i dagsläget. Bilens konkava design kan vi dock se på en av bilderna liksom luftutsläpp ovan bakhjulen. Runda bakljus och en diffuser skymtar även på samma bild.
Bilens Cd-värde är 0,325 att jämföra med Porsche 918 Spyder (0,34), Koenigsegg Agera R (0,37) och Ferrari F12 (0,33) och kommer likt andra supersportbilar ha dörrar av saxtyp. Karossen består av elva paneler i kolfiber som tillsammans väger 64,5 kg.
Carmen mäter i millimeter 4 733 i längd, 2 040 i bredd, 1 242 på höjden och 2 800 mellan hjulaxlarna.
Inredningen (som vi inte heller får se än) plockas fram tillsammans med köparen och ska omfatta såväl klassiska inslag som pekskärm på 10,1 tum, LED-belysning, modern uppkoppling samt en app med vilken du kontrollerar bilen.
Carmen kostar 1,5 miljoner euro exklusive skatt (cirka 15,8 miljoner kronor) och ska bara byggas i 19 exemplar fram till 2021. Testverksamheten börjar i sommar och provkörningar för media sker i oktober. I juni 2020 ska en produktionsklar bil presenteras.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se