När Novak Djokovic kastades ut från Australien Open svarade Serbien med att stänga ett stort gruvprojekt. Foto: Volkswagen & Reuters

Högre råvarupriser kan ge dyrare elbilar

Tennisstjärnan Novak Djokovic tvingades att lämna Australien Open. Hanteringen av Djokovic upprör människor i Serbien och nu har myndigheterna stoppat ett stort litiumprojekt i landet. Gruvstoppet anses vara en politisk handling av Serbien inför valet i april.

Tillgången på råvaror till batterier blir en allt viktigare fråga världen över. Kina dominerar och kontrollerar en allt större del av de viktiga råvarorna, förädlingen och raffineringen av dem och även produktionen av batterier.

Men flera aktörer vill bryta dominansen.

Ett av Europas största litiumprojekt finns i Serbien. Gruvföretaget Rio Tinto ville utvinna litium i Jadar-dalen och fyndigheten, som upptäcktes redan 2004, var tänkt att stå för 27 procent av Europas behov av råvaran litium 2030. Och då var samtliga litiumprojekt inräknade.

Men nu har Serbiens premiärminister Ana Brnabić stoppat hela projektet. Vissa anser att det här är ett direkt svar på Australiens hantering av tennisstjärnan Novak Djokovic. Djokovic tvingades lämna Australien under uppmärksammade former då han inte kunde visa att han var vaccinerad mot covid-19. 

Stor valfråga

Brnabić motiverar beslutet med att de inte kan förutse följderna av en gruva i Jadar-dalen. 

Litiumgruvan kommer av allt att döma att bli en stor valfråga då Serbien går till val den 3 april.

Priset på nickel, en annan viktig ingrediens i elbilsbatterier, nådde den högsta nivån på elva år nyligen vilket ytterligare kommer att påverka priset på batterier och därmed elbilar.

Kobolt, den dyraste råvaran i batterier, kan däremot komma att bli billigare. Råvaruhandlaren Trafigura har medfinansierat bygget av en större gruva i Demokratiska Republiken Kongo. Cirka sex miljarder ska det kosta att bygga gruvan som ska vara med och täcka behovet av kobolt. Efterfrågan på kobolt från DRC väntas öka med 65 procent till 2025.

Samtidigt som Rio Tinto tvingades stoppa sitt projekt meddelade Britishvolt att de säkrat finansieringen av en ny batterifabrik i nordöstra England, Northumberland. Britishvolt har kopierat svenska Northvolts affärsmodell och får nu klartecken att bygga fabriken som ska förse 300 000 elbilar med batterier årligen.