Höjd vikt för B-kort – för eldrivna lastbilar
Regeringen vill införa ett undantag för eldrivna transportbilar, något som kan göra att de får väga upp till 4,25 ton och köras på B-kort.
Transportstyrelsen har av regeringen fått i uppdrag att utforma en försöksverksamhet om viktdispens. Något som gör det möjligt att ansöka om att köra bilar med totalvikt över 3,5 ton på B-kort. Anledningen är att bland annat eldrivna transportbilar ofta väger mer än så, något som i nuläget kräver C-körkort för att framföra.
Enligt regeringen råder det brist på förare med C-kort vilket försvårar en snabb elektrifiering. I pressmeddelandet skriver de även att det innebär ökade kostnader för arbetsköpare att anställa personer med C-körkort.
Tanken är att företag, myndigheter och andra organisationer ska kunna ansöka om undantag från körkortslagen. Kravet är att föraren ska ha haft B-körkort i minst två år. Det ska inkludera transportbilar som drivs av ”alternativa drivmedel” vars totalvikt överstiger 3,5 ton men som mest 4,25 ton. Men förare med dispensen får inte dra släpvagn.
Men det är alltså inte bara eldrivna fordon detta ska gälla. ”Alternativa drivmedel” är ett brett begrepp, och innefattar även fordon som drivs av HVO100, E85, vätgas, fordonsgas med mera. Flera av dessa har alltså inte några batterier som gör fordonets vikt högre.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se