Honda dumpar vätgasbilen Clarity
Låga försäljningssiffror gör att Honda bestämt sig för inte längre tillverka sin vätgasdrivna bränslecellsbil Clarity.
Den japanska biltillverkaren har stoppat produktionen av vätgasbilen Clarity på grund av svag försäljning, och även den elektriska versionen har nu nått vägs ände. Honda lanserade Clarity för sex år sedan och tog sedermera in modellen till Europa, men succén verkar ha uteblivit, trots att vi provkörde modellen för fyra år sedan.
Det verkar dock inte ha avskräckt märket från själva tekniken och Honda utesluter inte att man kommer arbeta med vätgas i framtiden.
– Hela Clarity-serien har spelat en värdefull roll i att avancera Hondas inställning till elektrifiering, vilket är en viktig del i vår förbindelse att reducera koldioxidutsläppen.
– När vi nu förbundit oss till att uppnå koldioxidneutralitet till 2050 har Honda satt målet att göra 100 procent av våra fordon antingen helt eldrivna eller bränslecellsdrivna till 2040, berättade en högt uppsatt person på Honda för motormagasinet Autoweek.
Enligt Autoweek utvecklar Honda sin strategi att fokusera på att öka tillämpningen av sitt tvåmotors-hybridsystem i grundmodellerna inför introduktionen av de första stora volymerna av elbilar under 2024. Det är i samklang med denna strategi som Honda nu väljer att lägga ned tillverkningen av Clarity, både som laddhybrid (inte så känd modellversion) och bränslecellsbil. Den kommer dock fortsatt att vara tillgänglig för leasing under 2022.
Företaget ska fortsätta att investera i bränslecells- och batteriteknik. Hondas partnerskap med General Motors är tänkt att fortsätta som planerat där bilar med dylik teknik. Däremot läggs märkets Samaya-fabrik i Japan ned där modeller som just Clarity, Legend och Odyssey tidigare har tillverkats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se