Honda e – tre snabba från provkörningen
Hondas lilla elbil e börjar närma sig lansering och vi har varit iväg till Tyskland för att köra den. Häng med så får du reda på mer om den elektriska bilen som rönt stor uppmärksamhet de senaste två åren.
På Frankfurtsalongen hösten 2017 presenterade Honda konceptbilen Urban EV Concept som blev något av salongens stora snackis. Det 395,5 centimeter långa elbilskonceptet föll många på läppen, mycket tack vare det nätta formatet, de formmässiga kopplingarna till första generationen Civic och – så klart – den gigantiska skärmen som täcker hela instrumentbrädans bredd.
Många började genast hoppas på en produktionsvariant av konceptbilen, och Honda var snabba med att avslöja planerna om produktion; 2019 hade japanerna i sikte. Något senare, efter att vi sett maskerade e-bilar ute i trafik, visades en prototyp av Honda e upp och samtidigt avslöjades räckvidden – 20 mil vid fulladdat batteri.
Nu befinner vi oss i mitten av 2019 och Honda e är mer aktuell än någonsin. Det är lanseringsdags. Inte riktigt än, men ganska snart, och vi har fått chans att köra Honda e för första gången – i prototypform. Vår man på plats vid Honda Akademie i Frankfurt är Oskar Krüger.
Hallå Oskar! Först och främst utseendet. Vad snurrar det för tankar i din skalle kring det?
– En tilltalande och utstickande retrodesign med inspiration från Civic 1972. Men låt dig inte luras av den ”gamla” designen, för undertill finns betydligt modernare grejer, inte minst den elektriska drivlinan men också kamerabackspeglarna och det de digitala gränssnitten i den annars spartanska förarmiljön.
Kontraster alltså. Drivlinan då, och hur fungerar den?
– För första gången bjuder Honda på bilens specifikationer. Inte alla, men några. Elmotorn är på 150 hästkrafter och är kopplad till ett batteri på 35,5 kWh. Lite väl litet batteri anser jag, men japanerna tycker att en liten bil ska ha ett litet batteri, annars äventyras vikten. Batteriet ska räcka till minst 20 mils körning enligt WLTP-körcykeln.
– Drivlinan fungerar som förväntat, men direkt sportig är den inte. Själva körupplevelsen får mig inte direkt att dra på smilbanden, inte heller kamerabackspeglarna. Något som däremot imponerar ordentligt är den extremt tajta svängradien.
– Mycket mer om körupplevelsen och hur förar- och passagerarmiljön fungerar berättar jag i den långa provkörningsrapport som publiceras i kommande nummer av tidningen.
Avslutningsvis… vad kostar Honda e och när kan man få tag i en?
– Något pris har man ännu inte gått ut med, det kommer ju närmare lanseringen vi är. Honda hoppas att de kan börja sälja bilen i slutet av 2019 och de första bilarna börjar rulla ut till kund under sommaren 2020. Så det är något senare än vad man först trodde när Honda pratade om 2019, även om säljstarten skulle äga rum i år.
Hela provkörningen av Honda e läser du i Teknikens Värld nummer 16/2019 som utkommer den 18 juli. Den läsningen vill du inte missa!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se