Honda Jazz och elbilen Mazda MX-30 krocktestade – får fem stjärnor
Både Honda Jazz och elbilen Mazda MX-30-får fem stjärnor av krocktestarna Euro NCAP. Men MX-30 får viss kritik för hur systemen som ska skydda fotgängare och cyklister.
Krocktestarna Euro NCAP har presenterat ett resultat för de nya bilarna Honda Jazz och Mazda MX-30. Båda bilarna får maximala fem stjärnor men bakom stjärnorna döljer sig även lite kritik.
Euro NCAP gör en noggrann utvärdering av de olika säkerhetssystemen på bilarna. Mazda MX-30 får väldigt höga poäng för skyddet av alla som sitter i bilen. Här når MX-30 imponerande 91 procent, bland annat för en konstruktion som leder bort energin från kupén och väl fungerande krockkuddar. Det syns också på bilderna på den krockade MX-30 att kupén är i det närmaste intakt trots den kraftiga smällen.
Lite sämre är det med skyddet för de som befinner sig utanför bilen. MX-30 kan i och för sig upptäcka både fotgängare och cyklister framför bilen både dagtid och nattetid men MX-30 klarar inte att upptäcka de oskyddade trafikanterna om de kommer från sidan eller befinner sig bakom bilen. Därmed sjunker betyget i kategorin för oskyddade trafikanter till mediokra 68 procent.
Jazz nya kudde imponerar
Som jämförelse får Honda Jazz 80 procent i betyg i motsvarande kategori. Jazz får också över 80 procent i betyg för skyddet inne i bilen, både för vuxna och barn.
Jazz har bland annat en centralt placerad airbag som skyddar båda passagerare och förare i framsätet på ett bra sätt.
Euro NCAP passade också på att publicera ett betyg på BMW:s nya 2-serie Gran Coupé. Den bilens betyg baseras på de tester som genomfördes förra året på den då nya 1-serien. 2-serie Gran Coupé får fem stjärnor.
Nya elbilen Mercedes EQV får samma betyg som familjebilen V-klass som krocktestades redan 2014. Även V-klass, och därmed EQV belönas med fem stjärnor.
https://www.youtube.com/watch?v=IvnwqWsdd7Ehttps://www.youtube.com/watch?v=UXehDELNVzohttps://www.youtube.com/watch?v=pFui3ZQQD88
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se