Foto: Honda / Honda

Honda NSX blir eldriven

Honda har presenterat en ambitiös elbilssatsning som sträcker sig till 2030. Bland transportbilar och suvar finns det även plats för en ny NSX.

Honda NSX är en av världens mest omsusade sportbilar. Modellen kom 1990 och en modern uppföljare lanserades 2016 – en hybrid med en motoreffekt på 573 hästkrafter.

Men när det kommer till rena elbilar ligger man inte direkt i framkant. Honda e kom 2019 och nyligen fick vi ett smakprov på märkets andra elbil – en suv vid namn e:Ny1 (i alla fall som prototyp) som ska komma ut på marknaden nästa år.

2040 ska Honda sluta sälja bilar med förbränningsmotorer för att tio år senare vara en koldioxidneutral fordonstillverkare. Det vet vi sedan tidigare, nu har man presenterat sin plan för elektrifiering ytterligare.

Över två miljoner tillverkade elbilar årligen är Hondas plan. Foto: Honda / Honda

Till 2030 ska man lansera 30 eldrivna modeller och nå en årsproduktion på över två miljoner elbilar. Satsningen omfattar även egen forskning kring nästa generations elbilsbatterier, av Solid State-typ, som ska ska introduceras i Hondas elbilar under andra halvan av detta årtionde. Satsningar ska också göras inom vätgasteknik och batteribyte.

LÄS MER: Provkörning av Honda NSX 

På tur modellmässigt ligger en eldriven transportbil som ska lanseras under första delen av 2024 samt en lite eldriven personbil och en större suv. 2026 kommer en ny plattform för elbilar, e:Architecture, och året efter ska man tillsammans med General Motors lansera en elbil för folket med start i Nordamerika. Elbilen ska då kosta lika mycket som en motsvarande bil med bensinmotor.

Två sportiga elbilar är att vänta från Honda. Foto: Honda / Honda

Men i Hondas nya förnuftiga elbilssatsning finns det utrymme för något ”roligt” – som man själva uttrycker det. Två modeller med körglädje finns också med i tidsplanen, två sportbilar som ska säljas globalt. Ingen övrig information om dessa ges i dagsläget men en bild visar något som ser ute att vara nästa generation NSX vid sidan av något som mer liknar en GT-vagn. En sak är dock säker, nästa generation NSX kommer att bli den mest hästkraftstinna någonsin – det är inte ovanligt att eldrivna supersportbilar har över 1 000 hästkrafter.     

Motsvarande 385 miljarder kronor kostar kalaset. Inte NSX – utan hela Hondas plan ovan.