Honda visar Sports EV Concept i Tokyo
Nu får lilla tuffingen Urban EV Concept sällskap av Sports EV Concept. En elbil med sportigare prägel.
På Frankfurtsalongen för en dryg månad sedan visade Honda upp konceptbilen Urban EV Concept som möttes av hyllningar av sällan skådat slag. De flesta var eniga om att det är en elbil av den storleken och med just de formerna som är nödvändig i framtiden. Och en framtid har tydligen bilen, Honda säger att den ska gå i produktion för den europeiska marknaden under 2019 och för den japanska under 2020. Till dess får vi hålla tummarna för att Honda under processen från koncept- till produktionsbil inte gör om allt för mycket.
På Tokyosalongen, som öppnar i dag, ställer Honda återigen ut Urban EV Concept. Men denna gång har den sällskap av en sportigare broder i form av Sports EV Concept. Honda berättar för tillfället inte speciellt mycket om bilen. Till de tre bilderna hör endast en kort summering som säger att Sports EV Concept kombinerar elektrisk prestanda med artificiell intelligens i ett kompakt format med målet att förverkliga körglädje genom att föraren ska få en känsla av samförstånd med bilen. Tydligt formulerat…
Trots de klassiska sportbilsformerna är denna tvåsitsiga coupé väldigt lik Urban EV Concept. Fronten har gjorts hungrigare men de runda LED-strålkastarna är desamma, likaså det upplysta Honda-emblemet i mitten. Sedd snett framifrån påminner Sports EV Concept om en några klassiska sportbilar genom tiderna. Det är svårt att sätta fingret på exakt vilka, men bland annat Toyota 2000GT kan vi se, mycket tack vare den böljande huven och strålkastarnas utseende.
Precis som på Urban EV Concept ser vi små kameror på framskärmarnas bakkanter, dessa fungerar som ytterbackspeglar. Vi ser även den blå indikatorn som pryder sidolisten, en detalj som tydligen ska finnas på Hondas framtida elbilar.
Dörrarna är till skillnad från Urban EV Concept upphängda i framkant. En sportcoupé med bakhängda dörrar hade känts en aning opassande.
Baktill ser vi samma bakljus som på Urban EV Concept. Bakänden påminner för övrigt om bland annat Ford Mustang.
Interiören ser vi inte mycket av. Vi ser dock att ratten är placerad på höger sida i stället för på vänster som i Urban EV Concept. Ratten ser för övrigt ut att vara densamma, likaså den gigantiska widescreen-skärm som sträcker sig över nästan hela instrumentbrädan.
På Frankfurtsalongen fick vi inte reda på vad Honda har tänkt sig för drivlina i Urban EV Concept, så räkna in med att vi får höra något om den i Tokyo i samband med uppvisningen av Sports EV Concept.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se