Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Hongqi

Hongqi E-HS9 – i stället för Rolls-Royce

Hongqi presenterar elektriska suven E-HS9, kinesisk lyx med inslag från de brittiska öarna (och München).

Är du en nationalistiskt sinnad, omåttligt rik kines så skaver det förmodligen att puttra runt i Rolls-Royce, BMW eller Mercedes. Då gäller Hongqi, sedan decennier tillbaka leverantör av stora prestigemodeller till makteliten. På pågående bilmässan i Peking visas nya modellen E-HS9, en elektrisk suv med inslag av Rolls-Royce i formerna. Grillen är nämligen inget annat än magnifik. Chefsdesigner på Hongqi är för övrigt Giles Taylor, som kom direkt från samma post hos Rolls-Royce 2018.

Interiören på utställningsbilen är i vitt skinn – vegantrenden har ännu inte slagit rot i de besuttnas Kina. I övrigt är det virke och bildskärmar precis som på vilken annan lyxbil som helst.

Foto: Hongqi

Två effektversioner erbjuds. Instegsmodellen har två elmotorer, en för vardera axel, på 218 hästkrafter styck. Toppmodellen har en extra stark elmotor för bakaxeln som spottar ur sig 333 hästkrafter. Det ger sammantaget en systemeffekt på 551 hästkrafter. 0-100 km/h tar fyra sekunder. Räckvidden uppges vara knappt 50 mil, batteriet är på 92 kWh.

Foto: Hongqi

I Kina börjar leveranserna senare i år och priserna startar på 720 000 kronor, vilket gör den till Kinas dyraste bilmodell.

Foto: Hongqi

2019 låg årsvolymen för Hongqi på cirka 100 000 bilar. Målet för Hongqi är 600 000 bilar år 2025 och att vara ett erkänt lyxbilsmärken i Kina och resten av världen. Inte dåligt för ett märke vars namn betyder ”Röda fanan”!

Hongqi-modeller vi minns...

Foto: Jason Vogel

Hongqi CA72 1958-1965

1958 var året då ”Det Stora Språnget” sjösattes. En femårsplan som skulle göra att Kina kom i kapp västvärlden inom jordbruk och industri. För jordbrukets del var programmet en katastrof. Enligt planen skulle produktionen av livsmedel öka kraftigt, men planen ledde i stället till omfattande svält. Programmet övergas och i stället tilläts privata former av jordbruk. För industrin betydde planen satsningar på stålproduktion och olika konsumtionsvaror. Till exempel bilmärket Hongqi, ”Röda fanan”. Den första egenutvecklade modellen var CA72, en 5,7 meter lång limousin med V8-motor från Chrysler. Grunden var Chrysler, årsmodell 1955.

Foto: Morio

Hongqi CA770 1965-1981

1965 kom nya Hongqi CA770. Även om syftet var att visa att den kinesiska industrin var på samma nivå som den västerländska så insåg man sina begränsningar. Plattformen är därför plagierad från Chrysler Imperial. Storleken imponerar, 5,98 meter i längd, 1,99 meter bred. Den som färdades i en CA770 behövde aldrig bekymra sig om parkeringsplats. V8-motorn från Chrysler gav en toppfart på 160 km/h.

Foto: TTTNIS

Hongqi CA7200/CA7460 1995-2006

På 90-talet hade dörrarna öppnats för västerländska partners, och från 1995 tillverkades kinesiska versioner av Audi 100 och Lincoln Town Car under Hongqi-varumärket. Nu ingår varumärket i kinesiska statens FAW-grupp.

Foto: Navigator84

Hongqi HQ3 2006-2008

FAW gör ett nytt försök: Hongqi HQ3, baserad på Toyota Crown Majesta. Försäljningen misslyckas dock. 2008 ändrade man namnet till ”Shengshi” (”Välståndets tid”) och sänker priset och lyckas till slut sälja ut lagerbilarna.

Hongqi L7/L9 2013-

Modellen har inte rosat marknaden, men så är den också tänkt för ministrar och partieliten. Folkets befrielsearmé har också stöttat produktionen genom att beställa 1 000 bilar från Hongqi.

Hongqi LS5 2015-

Suv baserad på Toyota Land Cruiser.

Foto: Jengtingchen

Hongqi H5 2018-

Baseras Mazda 6.

Foto: Jengtingchen

Hongqi HS5 2019-

Kaross av Italdesign, baserad på Audi Q5.

Foto: Jengtingchen

Hongqi HS7 2019-

Baserad på Audi Q7.

Foto: Autohome

Hongqi H9 2020-

Baserad på Audi A6L.