Hummer blir konkurrent till Tesla Cybertruck
Det gamla amerikanska militärfordonet Hummer väcks till liv och är helt elektrisk. Den presenteras i maj, får 1 000 hästkrafter och gör 0-100 km/h på tre sekunder.
Efter många rykten och spekulationer får vi nu veta att nya, helt eldrivna, Hummer presenteras den 20 maj. I väntans tider släpps fyra korta videoklipp som du kan se i spellistan här nedan. Designmässigt delar GMC Hummer endast med sig av en bild rakt framifrån där det främst går att tyda en ljusramp som löper hela bilens bredd. Samma designelement de båda huvudkonkurrenterna använder sig av. Resterande design får vi använda vår fantasi till, och det är sannolikt att Hummer alltjämt har kvar sitt historiska, fyrkantiga designspråk.
Vi får även veta att bilen kommer både som suv och pickup, får 1 000 hp (1 014 hästkrafter) och enligt Hummer 15 574 Nm. En siffra som inte direkt kan jämföras med de siffror vi brukar använde oss för när vridmoment beskrivs. Jämför vi med Rivian R1T, som är en av huvudkonkurrenterna, som har maximalt 764 hästkrafter och 1 120 newtonmeter och sätter vi samma förhållande hos Hummer ger det knappt 1 500 newtonmeter i vridmoment. Vilket är väl tilltaget det också. Huvudkonkurrenten blir givetvis Tesla Cybertruck
, Tesla anger inga exakta siffror i hästkrafter eller vridmoment men rykten säger att effekten ligger runt 800 hästkrafter. Ändå är Tesla Cybertruck snabbast av alla tre noll till 100 km/h enligt tillverkarnas egna siffror. 2,9 sekunder är det enda Cybertruck behöver, Hummer anger inte mer exakt än tre sekunder samtidigt som Rivian R1T gör sprinten på 3,0 sekunder.
https://youtu.be/gCcs2UxkYvMCybertruck har tre elmotorer medan Rivian har fyra och Hummer lär få det ena eller det andra. Vidare påstås Cybertruck få ett batteripaket på 200 kilowattimmar (ej bekräftat av Tesla) och Rivian har upp till 180 kilowattimmar. Hummer måste i en batterikapacitet där i krokarna för att klara av att driva den förmodligen väldigt tunga, starka och icke-aerodynamiska bilen. Den nya ”miljövänliga” biltypen: stora suvar/pickuper med sinnessjuka accelerationer och jättebatteripaket verkar få fotfäste på riktigt…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se