Foto: Greentellect Studio/Shutterstock

Hur ska tjänstebilen beskattas 2021? Experter och politiker svarar

Vid årsskiftet blir det andra bullar. 2020 är sista året för skatterabatterna för miljövänliga tjänstebilar, och bonus/malus-systemet ska renoveras. Vad väntar 2021?

Vi har vant oss vid att laddbara bilar ska serveras på en räkmacka av bonusbidrag och kraftiga rabatter på förmånsskatten. Men det kan bli en ändring på det redan nästa år.

Systemet som styr tjänstebilsbeskattningen upphör nämligen delvis vid årsskiftet. Det handlar om skatterabatten, det vill säga nedsättningen av förmånsvärdet, som bara gäller till och med 2020. Regeringen måste alltså fatta ett nytt beslut om nedsättning, görs inget kommer el- och laddhybrider samt gasbilar att att få förmånsvärdet höjt upp till 10 000 kronor per år.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill