Hur ska tjänstebilen beskattas 2021? Experter och politiker svarar
Premium Vid årsskiftet blir det andra bullar. 2020 är sista året för skatterabatterna för miljövänliga tjänstebilar, och bonus/malus-systemet ska renoveras. Vad väntar 2021?
Vi har vant oss vid att laddbara bilar ska serveras på en räkmacka av bonusbidrag och kraftiga rabatter på förmånsskatten. Men det kan bli en ändring på det redan nästa år.
Systemet som styr tjänstebilsbeskattningen upphör nämligen delvis vid årsskiftet. Det handlar om skatterabatten, det vill säga nedsättningen av förmånsvärdet, som bara gäller till och med 2020. Regeringen måste alltså fatta ett nytt beslut om nedsättning, görs inget kommer el- och laddhybrider samt gasbilar att att få förmånsvärdet höjt upp till 10 000 kronor per år.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se