Hyundai bekräftar elektrisk supersportbil med Rimac-teknik
Samarbetet mellan kroatiska Rimac och koreanska Hyundai är på väg att bära frukt. En ”galen” och elektrisk supersportbil, möjligtvis med bränslecellsteknik, ska under nästa år visas upp för världen.
Tidigare i år rapporterade vi om att Hyundai-koncernen, där även Kia ingår, går in i kroatiska elbilsspecialisten Rimac Automobili som har ett finger med lite varstans, bland annat i Aston Martin Valkyrie, Koenigsegg Regera och Porsche Taycan. 80 miljoner euro uppgår den koreanska koncernens investering till, något som är tänkt att mynna ut i elbilar av både traditionell batterityp och i bränslecellsdrivna.
En sportbil eller till och med en supersportbil har antagits vara en av modellerna, i och med Rimacs inriktning på elektriska fartvidunder. Och så blir det. Hyundais N-chef (N är märkets prestandadivision) Albert Biermann (tidigare BMW M-chef) avslöjade så smått i samband med presentationen av Vision T-konceptbilen på bilsalongen i Los Angeles att utvecklingsarbetet redan är igång.
För australiensiska Carsales gav han ännu lite mer information om vad som är på gång, nämligen att de nästa år ämnar visa upp en konceptbil som han benämner som ”galen”. Enligt Biermann finns det redan bilar som är ute och rullar i testsyfte.
På frågan om bilen är bensindriven svarade han: ”För tillfället ja, senare nej”.
DUELL: Bränslecellsbilarna Hyundai Nexo och Toyota Mirai
Det är lite oklart om bilen som ska visas nästa år är bensindriven eller bränslecellsdriven. Men i och med att Hyundai-koncernen satsar stort på just elektrifiering, inklusive vätgasdrivna bränslecellsbilar, är det inte långsökt att misstänka att det är någon form av helelektrisk supersportbil vi får se.
Albert Biermann lyfte under bilsalongen i Los Angeles upp att Hyundai enbart, det vill säga utan Kia, ska släppa 44 ”miljövänliga” modeller globalt fram till år 2025.
Bilderna i artikel visar Hyundais konceptbil HND-9 från 2013.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se