Det är lilla Hyundai i10 som kan få maka på sig när det är dags för en liten och billig elbil för Europa. Foto: Weigl.biz

Hyundai bygger billig elbil för Europa – men inte än

Hyundai har elbilarna Kona Electric och Ioniq 5 i svenska bilhallar och nästa år börjar nyligen visade Ioniq 6 säljas.

Men det är mer på gång från Korea. Den större suven Ioniq 7 har redan synts här och där och en billig och liten elbil står på önskelistan.

– Alla i branschen vet att målsättningen för en sådan bil är att priset ska ligga under 20 000 euro, säger Hyundais marknadschef i Europa Andreas-Christoph Hofmann.

Jan-Erik Berggren

Hyundai har tagit stora kliv in på elbilsmarknaden med en effektiv modelloffensiv. Och det kommer mer. Ioniq-familjen ska växa till totalt 11 modeller fram till 2030 och på önskelistan står en liten och billig elbil i storlek som dagens i10.

Men ska vi tro Hyundais marknadschef i Europa, Andreas-Christoph Hofmann, som uttalat sig under branschtidningen Automotive News kongress i Prag så kan det dröja. 

– Det kommer att ta lite tid än innan vi har en produktionsfärdig liten billig elbil klar, säger Andreas-Christoph Hofmann.

Volkswagen-koncernen springer bredvid Hyundai för att försöka vara först ut på marknaden av de stora konkurrenterna. Det är främst Cupra och Skoda som letar efter en billig elbil.

Svårt med lönsamheten

Den magiska gränsen för när en liten elbil ska anses vara tillräckligt billig ligger enligt Hyundai-chefen på 20 000 euro. Helst ska bilen ligga under det priset före eventuella bonusar och skattelättnader. Problemet med den lilla billiga elbilen är att tekniken fortfarande är dyr, råvarupriserna har skjutit i höjden i år, och det blir svårt att få tillräcklig vinstmarginal.

Nästa år ska Hyundai börja sälja den stora sedanen Ioniq 6 och efter det följer en större suv, Ioniq 7.

Enligt Hofmann är Ioniq 7 till största delen ämnad för Nordamerika men suven blir viktig för att ta marknadsandelar även i Europa.

Hyundai har sålt bra i Europa de senaste 12 månaderna och kan visa upp en ökad försäljning med 8,2 procent i regionen och det är under en period då den totala marknaden backade med hela 14 procent. Hyundai ökade sin marknadsandel från 3,7 procent till 4,7 procent. Hittills i år står elbilarna för 16 procent av Hyundais totala försäljning i Europa.