Hyundai Ioniq 6 – tre snabba från provkörningen
Redan i höstas fick vi klämma och känna på nyaste elbilen från Hyundai: Ioniq 6. Nu har vi också fått provköra den och vi har hört med reporter Daniel Östlund om hans första intryck direkt från provkörningen.
Där står du framför Wanda Metropolitano, med vadå?
– Det här är Hyundai Ioniq 6, egentligen baserad på samma teknik som Ioniq 5 men klädd i en helt annan typ av, vad ska vi säga, klänning? Slank och snygg, skulle jag vilja säga. Eldriven, så klart, och med en jäkla räckvidd inte minst för att den har väldigt lågt luftmotstånd. Snabbt går det att ladda också, det är bra.
Hur är den att köra då?
– Kanske är den inte någon körmaskin, inte ens i det här utförandet med dubbla motorer känns den överdrivet snabb. Körkänslan är också ganska frånvarande. Men den är tyst och bekväm att åka i, en bra långfärdsbil inte bara för att den går långt och laddar snabbt. Rymlig är den också, men man får inte vara för lång för då slår man i taket.
Så, det viktigaste, vad kostar den och när kommer den till Sverige?
– Jag har tjatat på Hyundai för att få veta det, men jag har inte fått något svar ännu. Så jag får återkomma om det. Men om det ska vara någon vits med den här bilen bör priset inte skilja sig alltför mycket från Ioniq 5. Och den kostar ju från 559 900 kronor.
I kommande nummer av Teknikens Värld kommer Daniel Östlund berätta mer i en ordentlig artikel, missa inte det! Du kan även kika lite extra på Ioniq 6 här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se