1 AV 2
Teknikens Världs Marcus Engström granskar linjerna, testar förarmiljön och baksätet.
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Hyundai Ioniq 6 – vi tittar närmare på slanka elbilen

Titta, känna och klämma på helt nya ”Saab 92-kopian” Hyundai Ioniq 6. Det har vi gjort. Men några svenska prislappar har tyvärr ännu inte delats ut.

Strömlinjeformad som få är den, och med låga 0,21 i Cd-värde så slår sig nya Hyundai Ioniq 6 in i topp tre av ”världens halaste bilar”, strax efter Mercedes EQS och Tesla Model S Plaid som båda ligger cirka 0,01 före i den tävlingen.

Med batteristorleken 77,4 kWh så tar sig en bakhjulsdriven Ioniq 6 med 18-tumshjul hela 61,4 mil på en laddning enligt WLTP. Har du valt 20-tums hjul så sjunker siffran med hela 69 kilometer. Men bilen håller sig ändå innanför skämsgränsen för så här dyra skapelser (vågar vi påstå utan att ha sett några priser).

Hyundai hävdar gärna att alla Ioniq-bilar är egna, helt separata, skapelser. Ioniq är ju en ordlek på temat ”ikonisk” och ”unik”, och visst skiljer sig desigen mellan både den första gamla Ioniq och de befintliga Inoiq 5 och 6 åt ganska mycket. Som tur är har de dock icke krånglat till det i onödan med tekniken. Det är samma 800-voltsplattform som 5:an har, vilket möjliggör snabbladdning mellan 10 och 80 procent på 18 minuter (om solen står rätt och laddstolpen fungerar).

Hyundai Ioniq 6? Foto: Andreas Libell / Expressen Lifestyle

Det påstås att klassiska Saab 92 har varit förebild för de svepande karosslinjerna, och kisar man ordentligt så kan det stämma. Interiört är 6:an dock betydligt mer avancerad än en Saab. Hela 64 olika färgkombinationer går att knappa fram i interiörbelysningen. Men Saabs absolut bästa tekniska innovation – Night Panel-knappen som släcker allt onödigt ljus i kupén – fick inte följa med hit. Bara ett tips till andra tillverkare: Ingen vill ha ljust i kupén. Inte ens ljusblårosa.
Man sitter bra både fram och bak, med gott om benutrymme för baksätespassagerarna.