Hyundai Ioniq – hybrid, laddhybrid och elbil
Hyundai visar nu upp samtliga versioner av sin nya Ioniq-modell, både hybrid, laddhybrid och en helt eldriven.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Vi har sedan tidigare redan fått bekanta oss med Hyundais nya Toyota Prius-utmanare, men då endast med hybriddrivlinan. Under bilsalongen i Genève presenterade Hyundai samtliga drivlinealternativ, och det som tar Ioniq snäppet längre än Prius i miljöbilskampen är att den går att få som ren elbil.
Hybriddrivlinan har som vi tidigare rapporterat en 1,6-liters bensinmotor med 105 hästkrafter som får hjälp av en elmotor med 43 hästar, sammanlagd effekt anges till 141 hästkrafter och 265 newtonmeter. Elmotorn matas av ett litiumjonbatteri på 1,56 kWh och kraften levereras via en sexstegad dubbelkopplingslåda till framhjulen. Enligt Hyundai ligger koldioxidutsläppet på 79 gram per kilometer.
Laddhybriden har samma förbränningsmotor men assisteras av en något kraftfullare elmotor och större batteri, 61 hästkrafter och 8,9 kWh, vilket betyder elräckvidd på cirka 50 kilometer. Koldioxidutsläpp anges till 32 gram per kilometer.
Mest intressant är dock den helt eldrivna versionen som tack vare ett batteripaket på 28 kWh ska ha räckvidd på cirka 25 mil. Elmotorn skickar 120 hästkrafter och 295 newtonmeter till framhjulen och toppfart ska vara 165 km/h.
Elbilen särskiljer sig från hybriderna genom en något mer aerodynamisk design, mest tydligt i fronten och fälgarna. Interiört är den enda särskiljande detaljen att elbilen saknar konventionell växelväljare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se