Hyundai Kona Electric facelift officiell
Hyundai uppdaterar elbilen Kona Electric genom att ge modellen ett slankare utseende samt en rad tekniska förändringar. Elmotorer och batterier förblir dock orörda och prestandan är därför densamma som tidigare.
Elektriska B-segmentmodellen Hyundai Kona Electric, som nyligen vann ett av våra elbilstest, har om bara några få månader tre år på marknaden. Det är därmed dags för lite förändringar för att fortsatt kunna hålla motståndarna, som blir allt fler, på behörigt avstånd. Därför har Hyundai valt att uppdatera sin populära elbil, den sjätte mest sålda i Sverige hittills under 2020.
Först och främst har Hyundai lagt krut på utseendet. Den koreanska biltillverkaren kallar formerna för vågade. Det kanske vi inte håller med om, men vi skriver under på att formerna är renare än tidigare.
Fronten har genomgått störst förändringar i och med att kromribban helt försvunnit vilket har tvingat Hyundai-emblemet upp närmare huven. Laddluckan finns kvar ”i grillen” men, så även DRL-ljusen (de övre ljusenheterna) som dessutom har fått ny ljusdiodsdesign för att ge ett annat uttryck. Även strålkastarenheterna, de nedre, är omgjorda.
Skärmkanterna och dörrarnas nedre delar är inte längre klädda med stora plastsjok. Det får Kona Electric att se mindre ”suvig” ut, i stället ser den mer småbilsaktig ut.
Baktill har man rensat upp bland linjerna genom att göra stötfångaren rak, nya grafik i de övre bakljusen och gjort de nedre större utan omhuldande plast runt.
Bland nyheterna hör också nio nya karossfärger som kompletterar sju kulörer som hänger med sedan tidigare. Det finns även färgställningar som kombinerar färgavvikande tak.
Interiört ser det ut som tidigare men blinkers- och vindrutetorkarspak är nya och framför dessa har mätarhusets innehåll fått sig en rejäl uppdatering. I stället för ett halvdigitalt utförande med hastighetsmätaren i mitten har ett heldigitalt mätarinstrument tagit plats. 10,25 tum mäter skärmen framför föraren.
Denna display ackompanjeras av en åtta tum infotainmentdisplay som kan växa till 10,25 tum beroende på vad man kryssar för i tillvalslistan vid beställning av en ny Kona Electric. Senaste generationen Bluelink, med alla uppkopplingsmöjligheter som hör till, följer med den stora skärmen. Oavsett skärm är infotainmentsystemet kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay.
Även säkerhetssystemen är fler än tidigare i och med de förarassisterande som ingår i senaste Hyundai SmartSense-paketet. Bland de nya systemen hittar vi varning och autobroms för korsande trafik bakom bilen, uppmärksamhetssignal om bilen framför, i exempelvis en kö, börjar rulla utan att Kona Electric-föraren noterar detta, säker dörröppning som varnar om dörren är på väg att öppnas när en ett fordon närmar sig, samt baksätesvarnare för att inte glömma exempelvis ett barn där bak.
Drivlinorna är identiska med tidigare, det vill säga basmodellen med 39,2 kWh-batteri och 136-hästars elmotor som gör 0-100 km/h på 9,9 sekunder och enligt WLTP-körcykelns kombinerade program når 30,5 mil per laddning, samt toppmodellen med 64 kWh-batteri och204-hästars elmotor som gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och kommer upp till 48,4 mil per laddning enligt samma körcykel som redan nämnts.
Ombordladdaren är som tidigare anpassad för trefasladdning med effekt på upp till 10,5 kW (AC-laddning). Även snabbladdningstekniken är densamma och tillåter därför maximalt 100 kW DC-laddning.
Hyundai nämner inte när uppdaterade Kona Electric lanseras, men sannolikt inom de närmaste månaderna. Några prisförändringar är inte heller annonserade. I dag kostar Kona Electric 39,2 kWh från 364 900 kronor och Kona Electric 64 kWh från 409 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se